جنگ جهانی دوم و شمشیر آخته شعر شاعران روس
(ندگان)پدیدآور
یحییپور, مرضیهمحمدی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله دربارۀ وﯾﮋگیهای ساختاری و ماهوی شعر مقاومت شاعران روسیه از آغاز تا پایان  جنگ جهانی دوم (1945-1941) است. در ساختار زبانی و ادبی شعر مقاومت این دوره، مشخصههایی چون تغییر دستگاه واﮊگانی شعر، صراحتگویی، نزدیک شدن مرز شعر به شعار و... بهوضوح قابل مشاهده است. از میان وﯾﮋگیهای معنایی و محتوایی شعر این دوره نیز میتوان به احتراز از چپگرایی یا راستگرایی شاعران، میهنپرستی، تاریخگرایی، حماسهسرایی، تغییر بنمایهها و درونمایهها اشاره کرد. جنگ خانمانسوز باعث شد تا نگرش شاعران به دو مقوله زمان و مکان هم دچار دگرگونی گردد. تمام این تغییرات دفعی و تدریجی در شعر، فقط برای نیل به یک هدف واحد صورت گرفت: احیای تاریخ و فرهنگ، حفظ هویت و آزادیِ ملی، که با تجاوز و تعدی دشمن نازی و فاشیست رو به اضمحلال مینمود.
مقاله به بررسی شاخصههای اصلی شعر مقاومت روسیه در نیمۀ اول دهۀ چهل قرن بیستم و سیر تحول و تطور آن در آثار شاعرانی چون اولگا برگولتس، راﮊدستونسکی، و. سایانوف، آنّا آخماتووا و... اختصاص دارد. اما از آنجا که اشعار آخماتووا طی این دوره، از نظر اکثر منتقدان روس، بهترین نمونه تجلی شعر مقاومت است، سعی خواهیم کرد تا با محوریت مجموعه «باد جنگ» آخماتووا که شاهکار شعر میهنی او محسوب میشود، ساختار ادبی و زبانی، موضوعات اساسی و نقشمایههای جدید، مؤلفههای محوری زمانومکان، مظاهر میهنپرستی و قهرمانپروری و... را در شعر مقاومت روسیه بررسی کنیم.
کلید واژگان
جنگوطن
«باد جنگ»
شعر مقاومت
آنّا آخماتووا
زمان¬و¬مکان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانTehran University, Faculty of Literature & Humanities
سازمان پدید آورنده
استاد دانشکدة زبان¬ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهرانکارشناس ارشد دانشکدة زبان¬ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران
شاپا
2382-98502676-7627




