نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمطلبی, داریوشfa_IR
dc.contributor.authorباب الحوائجی, فهیمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T19:03:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T19:03:11Z
dc.date.available1399-08-01T19:03:11Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T19:03:11Z
dc.date.issued2012-06-21en_US
dc.date.issued1391-04-01fa_IR
dc.date.submitted2012-09-03en_US
dc.date.submitted1391-06-13fa_IR
dc.identifier.citationمطلبی, داریوش, باب الحوائجی, فهیمه. (1391). عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثر بر اقتصاد نشر ایران: مطالعه موردی دیدگاه ناشران فعال بین سال‏های 1358-1387. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی, 46(2), 51-76. doi: 10.22059/jlib.2012.36195fa_IR
dc.identifier.issn1338-1026
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jlib.2012.36195
dc.identifier.urihttps://jlib.ut.ac.ir/article_36195.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/456655
dc.description.abstractهدف: عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار بر اقتصاد نشر کتاب ایران از دیدگاه ناشران با هدف شناسایی خلاء‏ها، مشکلات و راه‏کارهای توسعه اقتصاد نشر مورد بررسی قرار گرفته است.<br />روش‏شناسی: برای مطالعه دیدگاه‏ها و نظرات ناشران از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل 264 ناشر خصوصی است که 98 ناشر با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‏بندی‏شد? منظم انتخاب شده‏اند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگرساخته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون‌ آماری فریدمن استفاده شده است.<br />یافته‏ها: افزایش میزان جمعیت با سواد بیشترین تاثیر مثبت و فقر اقتصادی بیشترین تاثیر منفی را در عرضه کتاب از دیدگاه ناشران داشته‏اند. اطلاع‏رسانی کتاب از طریق مطبوعات، توزیع مطلوب کتاب بیشترین تاثیر مثبت و افزایش نرخ بیکاری بیشترین تاثیر منفی را بر تقاضای کتاب داشته‏‏اند. <br />نتایج: مطالعه متغیرهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مرتبط با عرضه و تقاضای کتاب نشان می‏دهد در مجموع ناشران تاثیر این متغیرها را مثبت ارزیابی کرده‏‏اند؛ همچنین ناشران تاثیر اقدامات نظارتی و حمایت‏های ترویجی و مالی دولت بر عرضه و تقاضای کتاب را مثبت ارزیابی کرده‏اند و ممیزی را بزرگترین مشکل در این حوزه مطرح کرده‏اند. فرضیه اول و دوم مبنی بر «تاثیر مثبت تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در عرضه و تقاضای کتاب» و فرضیه سوم «تاثیر مثبت سیاست‏های دولت در بهبود اقتصاد نشر» از دیدگاه ناشران با اطمینان 99 درصد تایید شده است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofتحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Academic librarianship and Information Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jlib.2012.36195
dc.subjectنشر ایرانfa_IR
dc.subjectعوامل فرهنگیfa_IR
dc.subjectاجتماعی و سیاسیfa_IR
dc.subjectاقتصاد نشرfa_IR
dc.titleعوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثر بر اقتصاد نشر ایران: مطالعه موردی دیدگاه ناشران فعال بین سال‏های 1358-1387fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر ری، دکتری کتابداریfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دکترای کتابداری و اطلاع رسانیfa_IR
dc.citation.volume46
dc.citation.issue2
dc.citation.spage51
dc.citation.epage76
nlai.contributor.orcid0000-0002-2503-6558
nlai.contributor.orcid0000-0002-5876-1588


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد