• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
    • دوره 46, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
    • دوره 46, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثر بر اقتصاد نشر ایران: مطالعه موردی دیدگاه ناشران فعال بین سال‏های 1358-1387

    (ندگان)پدیدآور
    مطلبی, داریوشباب الحوائجی, فهیمه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار بر اقتصاد نشر کتاب ایران از دیدگاه ناشران با هدف شناسایی خلاء‏ها، مشکلات و راه‏کارهای توسعه اقتصاد نشر مورد بررسی قرار گرفته است.روش‏شناسی: برای مطالعه دیدگاه‏ها و نظرات ناشران از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل 264 ناشر خصوصی است که 98 ناشر با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‏بندی‏شد? منظم انتخاب شده‏اند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگرساخته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون‌ آماری فریدمن استفاده شده است.یافته‏ها: افزایش میزان جمعیت با سواد بیشترین تاثیر مثبت و فقر اقتصادی بیشترین تاثیر منفی را در عرضه کتاب از دیدگاه ناشران داشته‏اند. اطلاع‏رسانی کتاب از طریق مطبوعات، توزیع مطلوب کتاب بیشترین تاثیر مثبت و افزایش نرخ بیکاری بیشترین تاثیر منفی را بر تقاضای کتاب داشته‏‏اند. نتایج: مطالعه متغیرهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مرتبط با عرضه و تقاضای کتاب نشان می‏دهد در مجموع ناشران تاثیر این متغیرها را مثبت ارزیابی کرده‏‏اند؛ همچنین ناشران تاثیر اقدامات نظارتی و حمایت‏های ترویجی و مالی دولت بر عرضه و تقاضای کتاب را مثبت ارزیابی کرده‏اند و ممیزی را بزرگترین مشکل در این حوزه مطرح کرده‏اند. فرضیه اول و دوم مبنی بر «تاثیر مثبت تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در عرضه و تقاضای کتاب» و فرضیه سوم «تاثیر مثبت سیاست‏های دولت در بهبود اقتصاد نشر» از دیدگاه ناشران با اطمینان 99 درصد تایید شده است.
    کلید واژگان
    نشر ایران
    عوامل فرهنگی
    اجتماعی و سیاسی
    اقتصاد نشر

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2012-06-21
    1391-04-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر ری، دکتری کتابداری
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دکترای کتابداری و اطلاع رسانی

    شاپا
    1338-1026
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jlib.2012.36195
    https://jlib.ut.ac.ir/article_36195.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/456655

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب