عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موثر بر اقتصاد نشر ایران: مطالعه موردی دیدگاه ناشران فعال بین سالهای 1358-1387
(ندگان)پدیدآور
مطلبی, داریوشباب الحوائجی, فهیمه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار بر اقتصاد نشر کتاب ایران از دیدگاه ناشران با هدف شناسایی خلاءها، مشکلات و راهکارهای توسعه اقتصاد نشر مورد بررسی قرار گرفته است.روششناسی: برای مطالعه دیدگاهها و نظرات ناشران از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل 264 ناشر خصوصی است که 98 ناشر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندیشد? منظم انتخاب شدهاند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه پژوهشگرساخته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری فریدمن استفاده شده است.یافتهها: افزایش میزان جمعیت با سواد بیشترین تاثیر مثبت و فقر اقتصادی بیشترین تاثیر منفی را در عرضه کتاب از دیدگاه ناشران داشتهاند. اطلاعرسانی کتاب از طریق مطبوعات، توزیع مطلوب کتاب بیشترین تاثیر مثبت و افزایش نرخ بیکاری بیشترین تاثیر منفی را بر تقاضای کتاب داشتهاند. نتایج: مطالعه متغیرهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مرتبط با عرضه و تقاضای کتاب نشان میدهد در مجموع ناشران تاثیر این متغیرها را مثبت ارزیابی کردهاند؛ همچنین ناشران تاثیر اقدامات نظارتی و حمایتهای ترویجی و مالی دولت بر عرضه و تقاضای کتاب را مثبت ارزیابی کردهاند و ممیزی را بزرگترین مشکل در این حوزه مطرح کردهاند. فرضیه اول و دوم مبنی بر «تاثیر مثبت تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در عرضه و تقاضای کتاب» و فرضیه سوم «تاثیر مثبت سیاستهای دولت در بهبود اقتصاد نشر» از دیدگاه ناشران با اطمینان 99 درصد تایید شده است.
کلید واژگان
نشر ایرانعوامل فرهنگی
اجتماعی و سیاسی
اقتصاد نشر
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-06-211391-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر ری، دکتری کتابداریدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دکترای کتابداری و اطلاع رسانی



