وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی تهران و رابطه آن با منابع خودکارآمدی
(ندگان)پدیدآور
کیهان فر, پیاماسدی, سعیدنورمحمدی, حمزه علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: در این پژوهش وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر تهران و ارتباط آن با منابع خودکارآمدی به عنوان یک عامل موثر بر توانمندسازی روان شناختی بررسی شده است. روش/ رویکرد: این پژوهش که به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش اجرا یک تحقیق پیمایشی است، به روش سرشماری و با استفاده از پرسشنامه های استاندارد توانمندسازی روان شناختی 109 کتابدار کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که وضعیت توانمندسازی روان شناختی کتابداران به عنوان یک کل با میانگین 065/5 در سطح مطلوب و در سایر ابعاد آن به ترتیب در بعد شایستگی با میانگین 09/6 در سطح بسیار مطلوب، در بعد احساس معنی داری با میانگین 01/6 در سطح بسیار مطلوب، در بعد احساس موثر بودن با میانگین 48/5 در وضعیت مطلوب و در بعد احساس اعتماد با میانگین 04/5 در سطح مطلوب قرار داشتند. همچنین میان عامل منابع خودکارآمدی و توانمندسازی روان شناختی با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون مشخص گردید که رابطه معناداری وجود داشت. اصالت/ ارزش: این مقاله یکی از اولین مطالعات مروری است که بر عوامل روانشناختی انتصاب مدیران کتابخانه های دانشگاهی تمرکز می کند. همچنین، مدل مفهومی ارائه شده در این مقاله نیز یکی از ارزشهای این مقاله به شمار میآید.کاربرد اجرایی: مدل مفهومی می تواند برای سیاست گذاری های انتصاب مدیران کتابخانههای ایران مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
توانمندسازیتوانمندسازی روانشناختی
کتابداران دانشگاهی
کتابخانههای دانشگاهی
خودکارآمدی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شاهددانشگاه شاهد، استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دکترای فناوری اطلاعات
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شاهد



