مدل سازی سه بعدی تقاطع تونل و تأثیر آن بر جابجایی ها و نیروهای داخلی پوشش (مطالعه موردی تونل حکیم-تهران)
(ندگان)پدیدآور
گلشنی, علی اکبرجنیدی, مهدیمجیدیان, سینانوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در تقاطعها حالت تنش و جابهجاییهای زمین سه بعدی است. بنابراین فقط با تحلیلهای سهبعدی میتوان رفتار تونل در این نواحی را بررسی کرد. در پژوهش حاضر، یکی از تقاطعهای ایجادشده در تونل حکیم ـ تهران با مدلسازی سه بعدی و با استفاده از نرمافزار اجزاء محدود آباکوس بررسی شده است. در مطالعهی حاضر، بیشتر تمرکز بر روی اثر ساخت تقاطع در جابهجاییها و نیروهای داخلی پوشش تونل است. نتایج نشان داد که با ساخت تقاطع، بیشینهی نشست سطحی نسبت به تونل تک تا ۲۹٪ افزایش مییابد. همچنین با توجه به توزیع نیروهای داخلی مشاهده شد که ساخت تقاطع (جهت محیطی) فقط در نیمی از مقطع پوشش اثر میگذارد و پتانسیل خرابی در تاج و دیوارههای تقاطع به نسبت دیگر بخشهای تونل بسیار بیشتر است. با بررسی مقاطع مختلف تونل اصلی، نتایج نشان داد که بیشینهی ناحیهی تأثیر پوشش، در فاصلهی ۱۵ متری از مرکز تقاطع است.
کلید واژگان
تونل حکیمتحلیل سه بعدی
ناحیهی تقاطع
نشست سطحی
نیروهای داخلی پوشش
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شریفSharif University of Technology
سازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی عمران - دانشگاه تربیت مدرس تهراندانشکده مهندسی عمران - دانشگاه تربیت مدرس
دانشکده مهندسی عمران - دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2676-47682676-4776




