تعیین بار نهایی گسیختگی پلهای سنگی قوسی به کمک مدل رفتاری مناسب مصالح
(ندگان)پدیدآور
افراز حبیبی, مریماحمدی, محمد تقی
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در سالهای اخیر، مدلسازی مناسب پلهای قوسی سنگی بهدلیل نقش مهم آنها در سیستم ریلی کشورمان بسیار مورد توجه  پژوهشگران قرار گرفته است. در این نوشتار، بهمنظور بررسی بار نهایی گسیختگی این پلها، از مدل المان محدود سهبعدی استفاده و سیستم به ۲ بخش: قوس باربر و خاکریز تقسیم شده است. مدلهای رفتاری مناسب خاک و سنگ براساس مدلهای اصطکاکی خمیری همراه با سطوح تماس اصطکاکی بین بلوکهای بنایی که سختی افزایندهدارند، نیاز مبرم به شناسایی دارند. همچنین نقش دیوارهای پیشانی بهمنزلهی قید تغییرمکان افقی خاکریز روی پل در بهبود مکانیسم گسیختگی پل نباید نادیده گرفته شود. بهمنظور صحتسنجی مدل پیشنهادی، پل پرستوود با نرمافزار المان محدود مدل شده  و فقط ۱٫۳ درصد خطا در مقدار بار نهایی تجربی آن نتیجه شده است.
کلید واژگان
پل سنگی قوسیالمان سطح تماس
بار نهایی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شریفSharif University of Technology
سازمان پدید آورنده
دانشکدهی مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرسدانشکدهی مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2676-47682676-4776



