| dc.contributor.author | کوچک زاده, رضا | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T01:39:19Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T01:39:19Z |  | 
| dc.date.available | 1399-08-01T01:39:19Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-10-22T01:39:19Z |  | 
| dc.date.issued | 2013-02-19 | en_US | 
| dc.date.issued | 1391-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2012-06-17 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1391-03-28 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | کوچک زاده, رضا. (1391). پیوستگی دوسویه نمایش های سنتی ایران با جامعه ایرانی. جامعه شناسی هنر و ادبیات, 4(2), 97-114. doi: 10.22059/jsal.2013.35951 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2538-5046 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jsal.2013.35951 |  | 
| dc.identifier.uri | https://jsal.ut.ac.ir/article_35951.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/451008 |  | 
| dc.description.abstract | با نگاهی به مسیر شکلگیری نمایش در کشورهای شرقی ، درمی یابیم که نه تنها فاصله ای میان آ نها و زندگی جاری<br />مردمان نبوده بلکه نمایش مرحله یا بخش مهمی از زندگی ساکنان شرق را می ساخته است. در این نوشته، دو گونة<br />مهم نمایش ایرانی، از منظر جامعه شناسی، بررسی شده است؛ «شبیه خوانی » بر بستری از رویدادهای اجتماعی و<br />سیاسی جامعة ایرانی پدیدار شد و کمابیش همة دگرگونی های اجتماعی ایران در دوره های گوناگون نیز بدان راه یافت<br />و دگرگونی های آن را در طول سده ها سبب شد؛ هما نگونه که برخی ویژگی های شبیه خوانی نقش مهمی در جامعة<br />ایرانی بر جای گذاشت. «تقلید » نیز، اگرچه به هنگام شکل گیری چندان به جامعة سازنده اش وابسته نبود، تغییرات<br />و دگرگونی های جامعة ایرانی را در مسیر تحولاتش پذیرفت؛ چنا نکه نقد اجتماعی از عناصر جدایی ناپذیر تقلید شد.<br />چارچوب نظری این نوشته بر دو نظریة آشنای «بازتاب » و «شکل دهی » بنا شده، بی آنکه در محدودة آ نها باقی<br />بماند. روش تحقیق نیز بر رویارویی تاریخ تحولات اجتماعی و تاریخ دگرگونی نمایش های سنتی ایران با بررسی های<br />کتا بخانه ای و محیطی استوار شده است.<br />نمایش های سنتی ایران به ضرور تهای اجتماعی و در رابطة تنگاتنگ با تماشاگران پدید آمده است و حیات خود<br />را فقط با بازتاب اکنون جامعه اش می تواند بازیابد. نظریه های بازتاب و شکل دهی بیانگر آ ن اند که نمایش های سنتی ایران<br />هماره حلقة واسط و ارتبا طدهندة این دو نظریه در اثر هنری یگانه ای بوده اند. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 321 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشکده علوم اجتماعی | fa_IR | 
| dc.publisher | Tehran University, Faculty of Social Science | en_US | 
| dc.relation.ispartof | جامعه شناسی هنر و ادبیات | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Sociology of Art and Literature | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jsal.2013.35951 |  | 
| dc.subject | شبیهخوانی (تعزیه) | fa_IR | 
| dc.subject | تقلید (نمایش شادیآور ایران) | fa_IR | 
| dc.subject | نظریهی بازتاب | fa_IR | 
| dc.subject | جامعهی ایرانی | fa_IR | 
| dc.title | پیوستگی دوسویه نمایش های سنتی ایران با جامعه ایرانی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 4 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 97 |  | 
| dc.citation.epage | 114 |  |