نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکوچک زاده, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T01:39:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T01:39:19Z
dc.date.available1399-08-01T01:39:19Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T01:39:19Z
dc.date.issued2013-02-19en_US
dc.date.issued1391-12-01fa_IR
dc.date.submitted2012-06-17en_US
dc.date.submitted1391-03-28fa_IR
dc.identifier.citationکوچک زاده, رضا. (1391). پیوستگی دوسویه نمایش های سنتی ایران با جامعه ایرانی. جامعه شناسی هنر و ادبیات, 4(2), 97-114. doi: 10.22059/jsal.2013.35951fa_IR
dc.identifier.issn2538-5046
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jsal.2013.35951
dc.identifier.urihttps://jsal.ut.ac.ir/article_35951.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/451008
dc.description.abstractبا نگاهی به مسیر شکلگیری نمایش در کشورهای شرقی ، درمی یابیم که نه تنها فاصله ای میان آ نها و زندگی جاری<br />مردمان نبوده بلکه نمایش مرحله یا بخش مهمی از زندگی ساکنان شرق را می ساخته است. در این نوشته، دو گونة<br />مهم نمایش ایرانی، از منظر جامعه شناسی، بررسی شده است؛ «شبیه خوانی » بر بستری از رویدادهای اجتماعی و<br />سیاسی جامعة ایرانی پدیدار شد و کمابیش همة دگرگونی های اجتماعی ایران در دوره های گوناگون نیز بدان راه یافت<br />و دگرگونی های آن را در طول سده ها سبب شد؛ هما نگونه که برخی ویژگی های شبیه خوانی نقش مهمی در جامعة<br />ایرانی بر جای گذاشت. «تقلید » نیز، اگرچه به هنگام شکل گیری چندان به جامعة سازنده اش وابسته نبود، تغییرات<br />و دگرگونی های جامعة ایرانی را در مسیر تحولاتش پذیرفت؛ چنا نکه نقد اجتماعی از عناصر جدایی ناپذیر تقلید شد.<br />چارچوب نظری این نوشته بر دو نظریة آشنای «بازتاب » و «شکل دهی » بنا شده، بی آنکه در محدودة آ نها باقی<br />بماند. روش تحقیق نیز بر رویارویی تاریخ تحولات اجتماعی و تاریخ دگرگونی نمایش های سنتی ایران با بررسی های<br />کتا بخانه ای و محیطی استوار شده است.<br />نمایش های سنتی ایران به ضرور تهای اجتماعی و در رابطة تنگاتنگ با تماشاگران پدید آمده است و حیات خود<br />را فقط با بازتاب اکنون جامعه اش می تواند بازیابد. نظریه های بازتاب و شکل دهی بیانگر آ ن اند که نمایش های سنتی ایران<br />هماره حلقة واسط و ارتبا طدهندة این دو نظریه در اثر هنری یگانه ای بوده اند.fa_IR
dc.format.extent321
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده علوم اجتماعیfa_IR
dc.publisherTehran University, Faculty of Social Scienceen_US
dc.relation.ispartofجامعه شناسی هنر و ادبیاتfa_IR
dc.relation.ispartofSociology of Art and Literatureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jsal.2013.35951
dc.subjectشبیه‌خوانی (تعزیه)fa_IR
dc.subjectتقلید (نمایش شادی‌آور ایران)fa_IR
dc.subjectنظریه‌ی بازتابfa_IR
dc.subjectجامعه‌ی ایرانیfa_IR
dc.titleپیوستگی دوسویه نمایش های سنتی ایران با جامعه ایرانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد کارگردانی تئاتر دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue2
dc.citation.spage97
dc.citation.epage114


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد