مرور دوره 14, شماره 3 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 9 از 9
- 
تعریف، عینیت و تعداد صفات جوهر الهی در اندیشۀ اسپینوزا (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-09-23)مسئلۀ صفات خداوند هم در حوزۀ مباحث الهیاتی (کلامی) و هم فلسفی، اهمیت ویژهای دارد و میتوان از جهات مختلف معناشناختی، معرفتشناختی و هستیشناختی در خصوص آن به بحث نشست. اسپینوزا فیلسوف عقلگرای سدۀ هفدهم که متافیزیک خود ...
 
- 
نگاهی بر مفهوم جدید ارادۀ نیک کانت (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-09-23)در نوشتار حاضر مفهوم جدید ارادۀ نیک کانت بررسی میشود؛ مفهومی که حاصل تأمل در نظریۀ شر ریشهای اوست. بر اساس نظر کانت، تمامی انسانها بهدلیل وجود تمایل به شر در نهادشان شرورند. انسانها اگرچه موجوداتی عاقل محسوب میشوند، ...
 
- 
تبیین و بررسی رویکرد هگل نسبت به رابطۀ علم و دین (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-09-23)دیرزمانی است که میان برخی از دانشمندان و متکلمان غربی نزاع سختی در باب حوزه و قلمرو و همچنین اعتبار و وثاقت علم و دین درگرفته است. در طول سدههای گذشته، هر یک از این دو قلمرو از اینکه دیگری را بهمثابۀ یک دانش و معرفت ...
 
- 
مسئلۀ شر در الهیات پویشی و حکمت متعالیه (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-09-23)بیشتر مباحثی که در اندیشههای فلسفی و کلامی غرب، دربارۀ مسئلۀ شر مطرح شدهاند، به جنبۀ نظری آن، (آنگونه که در ساختار کتاب مقدس بیان شده است) توجه داشتهاند. این مباحث اغلب با اشاره به منطقی بودن مسئلۀ مذکور، ناسازگاری ...
 
- 
نسبت صادر اول با مخلوقات عالم از منظر شیخ اشراق با تأکید بر تناظر مفهوم فیزیکی و متافیزیکی نور (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-09-23)بیتردید شیخ اشراق بزرگترین حکیم نوری در عرصه و قلمرو اندیشۀ اسلامی است. درک عمیق او از حِکم نوری قرآن و نیز تکیه بر حکمت نوری ایران باستان، جریان نوافلاطونی و همچنین تأثیر از حکمةالمشرقیینِ حکمای بلندمرتبهای چون ...
 
- 
الهیات هنری یا الهیات هنر؟ (تحلیل انتقادی دیدگاه جورج پاتیسون) (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-09-23)در این مقاله با روش تحلیلی - انتقادی به بررسی دیدگاه جورج پاتیسون در باب رابطۀ دین و هنر میپردازیم. پاتیسون تأملات خود را در مسیر آنچه مندرج میکند که خود الهیات هنر نامیده است. او به این نتیجه رسیده که هنر نه ابراز زیردست ...
 
- 
نسبت مفهوم واجبالوجود فارابی با احد افلوطین (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-09-23)در تفکر افلوطین بر اساس دلایلی چون اطلاق و عدم تناهی احد، عدم پذیرش حلول و اتحاد، مافوق وجود بودن تفسیر علیت به فیضان، خدا چیزی بهکلی دیگر است، بهگونهای که نه میتوان نامی بر او نهاد و نه میتوان او را با هیچ زبانی توصیف ...
 



