بررسی تأثیر استفاده از رسانه های جمعی بر نوگرایی و شکاف ارزشی
(ندگان)پدیدآور
ربیعی, علیذاکری نصرآبادی, زهراعلیزاده, اعظمنوع مدرک
Textpersian
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی نقش رسانهها در گسترش ابعاد مختلف نوگرایی، جهت شناخت و تقویت کارکرد مثبت آنها در بسط فرهنگ مشارکتی و اخلاق شهروندی و پیشگیری از پیامدهای منفی مصرف رسانهای چون خلق جامعه منفعل و مصرفگرا ضروری است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر رسانه در اشکال متکثر آن شامل رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، مطبوعات (روزنامه و مجلات)، کتاب، فیلم و موسیقیبر نگرش به نوگرایی و تحلیل استفادۀ ناهمگون گروههای مختلف از رسانههای مذکور، به مثابه عامل زمینهساز شکاف ارزشی است. نتایج حاصل از این پیمایش در شهر اصفهان بدین قرار است: میانگین نمره نوگرایی افراد مورد بررسی بهطور معنیداری از حد متوسط بالاتر است. میزان استفاده از تلویزیون نسبتاً بالا و میزان استفاده از سایر رسانهها در حد متوسط است. از بین رسانههای مورد مطالعه، ماهواره، مطبوعات و موسیقی تأثیری مثبت و معنادار بر نوگرایی داشتهاند که ماهواره بیش از سایر رسانهها اثرگذار است و 28 درصد از واریانس نوگرایی را تبیین میکند. تلویزیون با ضریب تأثیر برابر با 13/0 ، تأثیری معنادار اما منفی بر نوگرایی دارد. میزان استفاده از همه رسانهها، به استثنای رادیو و تلویزیون، در بین جوانان و افراد متعلق به طبقه بالای جامعه بیشتر است، اما بین زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد. به این ترتیب، گروههای خاصی ازجامعه به کسب ارزشهای تازه میرسند که با بخش وسیعتر جامعه در تضاد است. این شکاف ارزشی در گروههای طبقاتی مشهودتر است. پایگاه اجتماعی- اقتصادی 70 درصد واریانس استفاده از رسانهها را تبیین میکند.
کلید واژگان
نوگراییرسانههای جمعی
شکاف ارزشی
پایگاه اجتماعی- اقتصادی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه پیام نورشاپا
2383-41612538-5607