• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر استفاده از رسانه های جمعی بر نوگرایی و شکاف ارزشی

    (ندگان)پدیدآور
    ربیعی, علیذاکری نصرآبادی, زهراعلیزاده, اعظم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    737.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    persian
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بررسی نقش رسانه­ها در گسترش ابعاد مختلف نوگرایی، جهت شناخت و تقویت کارکرد مثبت آنها در بسط فرهنگ مشارکتی و اخلاق شهروندی و پیشگیری از پیامدهای منفی مصرف رسانه­ای چون خلق جامعه منفعل و مصرف­گرا ضروری است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر رسانه در اشکال متکثر آن شامل رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، مطبوعات (روزنامه و مجلات)، کتاب، فیلم و موسیقیبر نگرش به نوگرایی و تحلیل استفادۀ ناهمگون گروه­های مختلف از رسانه­های مذکور، به مثابه عامل زمینه­ساز شکاف ارزشی است. نتایج حاصل از این پیمایش در شهر اصفهان بدین قرار است: میانگین نمره نوگرایی افراد مورد بررسی به­طور معنی­داری از حد متوسط بالاتر است. میزان استفاده از تلویزیون نسبتاً بالا و میزان استفاده از سایر رسانه­ها در حد متوسط است. از بین رسانه­های مورد مطالعه، ماهواره، مطبوعات و موسیقی تأثیری مثبت و معنادار بر نوگرایی داشته­اند که ماهواره بیش از سایر رسانه­ها اثرگذار است و 28 درصد از واریانس نوگرایی را تبیین می­کند. تلویزیون با ضریب تأثیر برابر با 13/0 ، تأثیری معنادار اما منفی بر نوگرایی دارد. میزان استفاده از همه رسانه­ها، به استثنای رادیو و تلویزیون، در بین جوانان و افراد متعلق به طبقه بالای جامعه بیشتر است، اما بین زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد. به این ترتیب، گروه­های خاصی ازجامعه به کسب ارزش­های تازه می­رسند که با بخش وسیع­تر جامعه در تضاد است. این شکاف ارزشی در گروه­های طبقاتی مشهودتر است. پایگاه اجتماعی- اقتصادی 70 درصد واریانس استفاده از رسانه­ها را تبیین می­کند.
    کلید واژگان
    نوگرایی
    رسانه‌های جمعی
    شکاف ارزشی
    پایگاه اجتماعی- اقتصادی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور

    شاپا
    2383-4161
    2538-5607
    URI
    http://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_1997.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/450178

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب