نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorربیعی, علیfa_IR
dc.contributor.authorذاکری نصرآبادی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorعلیزاده, اعظمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T01:24:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T01:24:23Z
dc.date.available1399-08-01T01:24:18Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T01:24:23Z
dc.date.issued2016-09-22en_US
dc.date.issued1395-07-01fa_IR
dc.date.submitted2014-08-02en_US
dc.date.submitted1393-05-11fa_IR
dc.identifier.citationربیعی, علی, ذاکری نصرآبادی, زهرا, علیزاده, اعظم. (1395). بررسی تأثیر استفاده از رسانه های جمعی بر نوگرایی و شکاف ارزشی. دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی, 1(2), 41-59.fa_IR
dc.identifier.issn2383-4161
dc.identifier.issn2538-5607
dc.identifier.urihttp://jscd.journals.pnu.ac.ir/article_1997.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/450178
dc.description.abstract<span style="font-size: small;">بررسی نقش رسانه­ها در گسترش ابعاد مختلف نوگرایی، جهت شناخت و تقویت کارکرد مثبت آنها در بسط فرهنگ مشارکتی و اخلاق شهروندی و پیشگیری از پیامدهای منفی مصرف رسانه­ای چون خلق جامعه منفعل و مصرف­گرا ضروری است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر رسانه در اشکال متکثر آن شامل رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، مطبوعات (روزنامه و مجلات)، کتاب، فیلم و موسیقی</span><span style="font-size: small;">بر نگرش به نوگرایی و تحلیل استفادۀ ناهمگون گروه­های مختلف از رسانه­های مذکور، به مثابه عامل زمینه­ساز شکاف ارزشی است. نتایج حاصل از این پیمایش در شهر اصفهان بدین قرار است: میانگین نمره نوگرایی افراد مورد بررسی به­طور معنی­داری از حد متوسط بالاتر است. میزان استفاده از تلویزیون نسبتاً بالا و میزان استفاده از سایر رسانه­ها در حد متوسط است. از بین رسانه­های</span><span style="font-size: small;"> مورد مطالعه، ماهواره، مطبوعات و موسیقی تأثیری مثبت و معنادار بر نوگرایی داشته­اند که ماهواره بیش از سایر رسانه­ها اثرگذار است و 28 درصد از واریانس نوگرایی را تبیین می­کند. تلویزیون با ضریب تأثیر برابر با 13/0 ، تأثیری معنادار اما منفی بر نوگرایی دارد. میزان استفاده از همه رسانه­ها، به استثنای رادیو و تلویزیون، در بین جوانان و افراد متعلق به طبقه بالای جامعه بیشتر است، اما بین زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد. به این ترتیب، </span><span style="font-size: small;">گروه­های خاصی از</span><span style="font-size: small;">جامعه به کسب </span><span style="font-size: small;">ارزش­های</span><span style="font-size: small;"> تازه می­رسند که با بخش وسیع­تر جامعه در تضاد است. این شکاف ارزشی در گروه­های طبقاتی مشهودتر است. پایگاه اجتماعی- اقتصادی 70 درصد واریانس استفاده از رسانه­ها را تبیین می­کند.</span>fa_IR
dc.format.extent737
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعیfa_IR
dc.relation.ispartofResearch Journal of Cultural & Social Developmenten_US
dc.subjectنوگراییfa_IR
dc.subjectرسانه‌های جمعیfa_IR
dc.subjectشکاف ارزشیfa_IR
dc.subjectپایگاه اجتماعی- اقتصادیfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر استفاده از رسانه های جمعی بر نوگرایی و شکاف ارزشیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typepersianfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue2
dc.citation.spage41
dc.citation.epage59


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد