تصاحب ارزش در اتحادهای استراتژیک فناورانه و عوامل موثر بر ابعاد مختلف آن (مورد مطالعه: صنعت خودرو)
(ندگان)پدیدآور
جعفرنژاد, احمدالفت, لعیامختارزاده, نیماالیاسی, مهدیآهنگری, سعیده الساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه باتوجه به پیچیدگی و عدمقطعیت بالا در محیط کسبوکار، نیاز به پیوستن به اتحادهای استراتژیک علی-الخصوص در جهت توسعه فنی و فناوری یا انتقال تکنولوژی، بهعنوان منبع نوآوری و کسب مزیترقابتی بیش از گذشته احساس میشود. اما مطالعات متعدد نرخ بالای شکست در این نوع اتحادها را نشان میدهد. اتحاد زمانی موفق است که هم بنگاههای مشارکتکننده، بهطور مشترک ارزشی را خلق نمایند و هم هرکدام از طرفین سهم خود از اتحاد را تصاحب کند. اما چالش اصلی درهنگام تصاحب ارزش بهوجود میآید. در این مقاله "تصاحب ارزش در اتحادهای استراتژیک فناورانه" بهعنوان یکی از عوامل مهمِ تاثیرگذار بر موفقیت یا عدمموفقیت این نوع اتحادها مورد بررسی قرارگرفته و بهعنوان "مجموع ارزش اختصاصی بنگاه از اتحاد بهعلاوه سهم بنگاه از ارزش مشترک خلقشده" تعریف شده است. پس از مرور ادبیات و شناسایی عوامل موثر بر ابعاد ارزش تصاحبشده، به بررسی میزان اهمیت هریک از این عوامل با روش بهترین-بدترین فازی در صنعت خودروسازی کشور پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که ظرفیت جذب، قدرت چانهزنی و تجربه عمومی قبلی بنگاه بااهمیتترین عوامل اثرگذار بر تصاحب ارزش در اتحادهای استراتژیک فناورانه است و بنگاهها باید برای کسب ارزش بیشتر از یک اتحاد بر این عوامل تمرکز داشته باشند.
کلید واژگان
اتحادهای استراتژیک فناورانهخلق مشترک ارزش
تصاحب ارزش
روش بهترین-بدترین فازی
انتقال و پذیرش فناوری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانIranian Research Organisation for Science and Technology
سازمان پدید آورنده
هیئت علمی گروه آموزشی مدیریت صنعتی/ دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانعضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
عضو هیات علمی گروه آموزشی مدیریت صنعتی/ دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
هیئت علمی گروه آموزشی مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
شاپا
2008-50602345-444X




