• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تصاحب ارزش در اتحادهای استراتژیک فناورانه و عوامل موثر بر ابعاد مختلف آن (مورد مطالعه: صنعت خودرو)

    (ندگان)پدیدآور
    جعفرنژاد, احمدالفت, لعیامختارزاده, نیماالیاسی, مهدیآهنگری, سعیده السادات
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.402 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه باتوجه به پیچیدگی و عدم‌قطعیت بالا در محیط کسب‌وکار، نیاز به پیوستن به اتحادهای استراتژیک علی-الخصوص در جهت توسعه فنی و فناوری یا انتقال تکنولوژی، به‌عنوان منبع نوآوری و کسب مزیت‌رقابتی بیش از گذشته احساس می‌شود. اما مطالعات متعدد نرخ بالای شکست در این نوع اتحادها را نشان می‌دهد. اتحاد زمانی موفق است که هم بنگاه‌های مشارکت‌کننده، به‌طور مشترک ارزشی را خلق نمایند و هم هرکدام از طرفین سهم خود از اتحاد را تصاحب کند. اما چالش اصلی درهنگام تصاحب ارزش به‌وجود می‌آید. در این مقاله "تصاحب ارزش در اتحادهای استراتژیک فناورانه" به‌عنوان یکی از عوامل مهمِ تاثیرگذار بر موفقیت یا عدم‌موفقیت این نوع اتحادها مورد بررسی قرارگرفته و به‌عنوان "مجموع ارزش اختصاصی بنگاه از اتحاد به‌علاوه سهم بنگاه از ارزش مشترک خلق‌شده" تعریف شده است. پس از مرور ادبیات و شناسایی عوامل موثر بر ابعاد ارزش تصاحب‌شده، به بررسی میزان اهمیت هریک از این عوامل با روش بهترین-بدترین فازی در صنعت خودروسازی کشور پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که ظرفیت جذب، قدرت چانه‌زنی و تجربه عمومی قبلی بنگاه بااهمیت‌ترین عوامل اثرگذار بر تصاحب ارزش در اتحادهای استراتژیک فناورانه است و بنگاه‌ها باید برای کسب ارزش بیشتر از یک اتحاد بر این عوامل تمرکز داشته باشند.
    کلید واژگان
    اتحادهای استراتژیک فناورانه
    خلق مشترک ارزش
    تصاحب ارزش
    روش بهترین-بدترین فازی
    انتقال و پذیرش فناوری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
    Iranian Research Organisation for Science and Technology
    سازمان پدید آورنده
    هیئت علمی گروه آموزشی مدیریت صنعتی/ دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
    عضو هیات علمی گروه آموزشی مدیریت صنعتی/ دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    هیئت علمی گروه آموزشی مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

    شاپا
    2008-5060
    2345-444X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22104/jtdm.2018.2964.1999
    http://jtdm.irost.ir/article_747.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/449923

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب