تحلیلی بر توزیع فضایی هتل ها در مقصدهای گردشگری، مطالعه موردی: شهر کرمانشاه
(ندگان)پدیدآور
کیامهر, رامینپیری, عیسیبزم آورد, شب بوآذری, مهدینوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی مستقل
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده فضاهای گردشگری شهری، شامل عناصر اولیه و عناصر ثانویهاند. عناصر اولیه شامل جاذبههای گردشگری و عواملی هستند که سبب جذب گردشگر میشوند. عناصر ثانویه گردشگر جذب نمیکنند، اما بر ماندگاری گردشگر در شهر مؤثرند. نحوة پراکنش عناصر گردشگری در فضای شهری، در مدت ماندن گردشگران و درنتیجه، اقتصاد گردشگری نقش مهمی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی پخشایش فضایی جاذبههای گردشگری و مکانیابی هتلهای شهر کرمانشاه است. در این پژوهش، برای تعیین الگوی فضایی جاذبههای گردشگری و هتلها، از مدل میانگین نزدیکترین همسایه و برای بررسی نحوة قرارگیری جاذبههای گردشگری و هتلها نسبت به یکدیگر، از مدل مرکز متوسط و بیضی انحراف معیار استفاده شد. مقدار بهدستآمده از مدل میانگین نزدیکترین همسایه، برای جاذبههای گردشگری 69/0 است که الگوی خوشهای برای جاذبههای گردشگری را نشان میدهد. همچنین مقدار بهدستآمده برای هتلها 33/1 است که نشانگر الگوی پراکنده برای هتلهاست. همچنین نتایج مدل مرکز متوسط و بیضی انحراف معیار نشان میدهد که مرکز متوسط هتلها، نزدیک به جاذبههای گردشگری است و نیز بیضی انحراف معیار هتلها و جاذبههای گردشگری متداخل است که این تحلیلها نشانگر تناسب قرارگیری هتلهای شهر کرمانشاه نسبت به جاذبههای گردشگری است.  
کلید واژگان
واژههای کلیدی: بیضی انحراف معیارتحلیل فضایی
کرمانشاه
مرکز متوسط
میانگین نزدیکترین همسایه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-01-201395-11-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه زنجاناستاد دانشگاه زنجان
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه زنجان
دانشجوی دکتری دانشگاه زنجان
شاپا
2423-69262423-6918




