بررسی عوامل موثر بر احساس امنیت اجتماعی گردشگران شهری (مطالعه موردی: شهر طرقبه)
(ندگان)پدیدآور
مشکینی, ابوالفضلحسینی, معصومهربانی, طاهاعباس زاده, صغرینوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی مستقل
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پویا در کنار سایر فعالیتها و خدمات شناخته شده است. در این بین شهرها توانایی و پتانسیل لازم برای جذب گردشگران به سمت خود را دارا میباشند. از آنجای که فضاهای شهری گردشگرپذیر بستر رشد و توسعه هستند. شناسایی و توجه به احساس امنیت اجتماعی گردشگران در این شهرها امری لازم و ضروری میباشد. در این بین نبود امنیت و احساس امنیت اجتماعی در فضاهای شهری گردشگرپذیر میتواند گردشگری را با مشکل مواجه سازد. شهر طرقبه با داشتن اقلیم مناسب و جاذبههای گردشگری فراوان هر ساله تعداد بیشماری گردشگر را به سمت خود جذب میکند. هدف این پژوهش شناخت میزان احساس امنیت اجتماعی گردشگران در شهر طرقبه است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی است. دادهها و آمار و اطلاعات بصورت کتابخانهای و پرسشنامه گردآوری شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار Spss استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه گردشگران داخلی وارد شده به شهر طرقبه در سال 1394 تشکیل میدهد. حجم نمونه 300 نفر و روش نمونهگیری تصادفی از نوع خوشهای چند مرحلهای میباشد. نتیج پژوهش نشان میدهد که بین عواملی مانند سن، جنسیت، فضاهای عموی شهر و عملکرد پلیس با احساس امنیت گردشگران رابطه معنیداری وجود دارد. در این میان با افزایش امنیت در فضاهای عمومی شهری احساس امنیت اجتماعی گردشگران نیز بیشتر میشود. همچنین رابطه مستقیم و معناداری بین متغیر نقش پلیس و احساس امنیت اجتماعی گردشگران وجود دارد که نشان دهنده این موضوع است که با افزایش عملکرد توسط پلیس، احساس امنیت اجتماعی گردشگران نیز بیشتر میشود. همچنین 75 درصد گردشگران از امنیت شهر طرقبه رضایت داشته و تنها 3 درصد ناراضی بودهاند در کل بیش از 3/42 درصد از گردشگران موافقاند که در فرصت مناسب دوباره از این شهر دیدن میکنند.
کلید واژگان
گردشگری شهریامنیت
امنیت اجتماعی
شهر طرقبه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-01-201395-11-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت مدرس تهراندانشگاه حکیم سبزواری
دانشگاه تربیت مدرس تهران
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه یزد
شاپا
2423-69262423-6918




