توسعهی انسانی مبتنی بر جنسیت و آموزش زنان (نتایج مطالعهای بینِکشوری)
(ندگان)پدیدآور
موسویخامنه, مرضیهودادهیر, ابوعلیبرزگر, نسریننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله در پی آن است که وضعیت آموزشی زنان را با ابعاد گوناگون توسعه در حوزهی توسعه انسانی و توسعهی جنسیتی و در ارتباط با شاخصهای بهداشتی، اقتصادی و سیاسی تحلیل و از طریق مطالعهی تطبیقی میان کشورهایی با درجات متفاوت از حیث توسعهیافتگی، روندهای آموزشی در این کشورها را مطالعه نماید. در این مطالعه با استفاده از رویکرد روششناسی تلفیقی از روش کتابخانهای و تحلیل ثانویه و از دادههای بانک جهانی و گزارشهای توسعهی انسانی (سال 2006) برای پاسخ به سؤالات پژوهشی و آزمون فرضیههای اصلی مقاله استفاده خواهیم کرد. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که آموزش زنان نهتنها نقشی مهم در توسعهی انسانی دارد، بلکه توسعهی جنسیتی را نیز بهبود میبخشد بهطوری که توانمندسازی زنان عمدتاً به لحاظ آموزشی و بهداشتی بوده و موقعیت زنان بر حسب مشارکت اقتصادی و سیاسی در میان کشورها یا در سطح بینالمللی، در خلال سالهای 1996 تا 2006 تغییرات مهمی نداشته است. همچنین در تمامی کشورهای مورد مطالعه، شاخصهای آموزشیِ مربوط به زنان همبستگی بالایی با شاخصهای بهداشتی نشان میدهند در حالیکه همبستگی آموزش زنان با شاخصهای اقتصادی و سیاسی-بهویژه در میان کشورهای کمتر توسعهیافته- ضعیفتر بوده است.
کلید واژگان
آموزشتوانمندسازی
توسعه انسانی
توسعهی جنسیتی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-01-211389-11-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دکترا، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا، ونکدکترا، عضو هیئت علمی گروه انسانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد، عضو گروه پژوهشی جامعهشناسی توسعه پژوهشکده جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی
شاپا
2538-31322538-3124




