بازنمایی زنان در یک آگهی تجاری تلویزیونی
(ندگان)پدیدآور
کاظمی, عباسفصیحی, آزاده ناظرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله به بررسی بازنمایی زنان در یک آگهی بازرگانی تلویزیونی پرداخته میشود. سؤال اصلی در این جا چگونگی ارائه تصویر زن به گونهای است که بازتولید فرهنگی « فنای نمادین» آنها را در جامعه به دنبال دارد. بخش بزرگی از بازنماییها در آگهیهای تجاری زنان را در قالب نقشهای کلیشه ای فرهنگی به تصویر میکشد. ما در این مقاله به مطالعه یک آگهی تجاری می پردازیم که برخلاف سایر آگهیها، زن را در نقشهای جدید به نمایش می گذارد؛ در عین حال در این شکل از بازنمایی همچنان با زنی مسئله دار مواجهایم. در اینجا سوژه ای از «زن مدرن ایرانی» برساخته میشود که کاملاً منطبق با شرایط سوژگی «زن سنتی ایرانی» است. نتیجه آنکه علیرغم تغییرات ظاهری در زندگی زنان، همچنان زنانگی به مثابه «دیگری مردانگی» تعریف میشود.
کلید واژگان
آگهیهای تجاریبازنمایی
برساختن سوژه
فنای نمادین
مطالعات فرهنگی
نشانهشناسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2007-08-231386-06-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران و عضو شورای علمی مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهیدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران
شاپا
2538-31322538-3124




