• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زن در توسعه و سیاست
    • دوره 11, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زن در توسعه و سیاست
    • دوره 11, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دانش ‏آموزان دختر و پسر مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربی

    (ندگان)پدیدآور
    حسنی, محمدسامری, مریمسید عباس زاده, میرمحمدموسوی, میرنجف
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    495.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دختران و پسران مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربی با استفاده از شاخص‏های زمینه، فضا، منابع انسانی، پوشش تحصیلی، فرایند آموزش، برونداد شناختی (واسطه‏ای)، و برونداد غیرشناختی (نهایی) به‌صورت مقایسه‏ای انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع اسنادی و پیمایشی است و اطلاعات ضروری از طریق مراجعه به اسناد و منابع آماری موجود در سازمان آموزش و پرورش استان و توزیع پرسشنامه بین دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه جمع‏آوری شد. پرسشنامه‏های پژوهش بین نمونه‏ای با حجم 815 نفر دانش‏آموز (419 پسر و 396 دختر) با نمونه‏گیری طبقه‏ای تصادفی توزیع شد. روایی پرسشنامه‏ها با بهره‏گیری از تکنیک تحلیل عاملی و پایایی پرسشنامه‏ها با استفاده از محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته‏های پژوهش نشان می‌دهد که در زمینۀ شاخص‏های زمینه‏ای، به‏جز نابرابری در حساسیت آموزشی والدین، در بقیة متغیرها بین دختران و پسران تفاوت معنا‏داری وجود ندارد. در زمینۀ شاخص‏های فضا، نیروی انسانی و پوشش تحصیلی بین دختران و پسران نابرابری وجود دارد. دربارۀ نابرابری در شاخص فرایند آموزش، به‌جز احساس دانش‏آموز دربارة رفتار عادلانه بین دختران و پسران، تفاوت معناداری وجود ندارد. دربارۀ نابرابری در پیشرفت تحصیلی، درصد قبولی دختران در کنکور، و متغیرهای رشد اعتقادی و انگیزش نسبت به مدرسه، عملکرد دختران بهتر از پسران است.
    کلید واژگان
    استان آذربایجان غربی
    جنسیت
    شاخص‌های آموزشی
    نابرابری آموزشی
    جامعه شناسی- روانشناسی
    مدیریت
    مطالعات زنان

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2013-09-23
    1392-07-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
    استاد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
    استادیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه ارومیه

    شاپا
    2538-3132
    2538-3124
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jwdp.2013.36531
    https://jwdp.ut.ac.ir/article_36531.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/447744

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب