نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسنی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorسامری, مریمfa_IR
dc.contributor.authorسید عباس زاده, میرمحمدfa_IR
dc.contributor.authorموسوی, میرنجفfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T00:36:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T00:36:26Z
dc.date.available1399-08-01T00:36:26Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T00:36:26Z
dc.date.issued2013-09-23en_US
dc.date.issued1392-07-01fa_IR
dc.date.submitted2013-12-09en_US
dc.date.submitted1392-09-18fa_IR
dc.identifier.citationحسنی, محمد, سامری, مریم, سید عباس زاده, میرمحمد, موسوی, میرنجف. (1392). بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دانش ‏آموزان دختر و پسر مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربی. زن در توسعه و سیاست, 11(3), 315-332. doi: 10.22059/jwdp.2013.36531fa_IR
dc.identifier.issn2538-3132
dc.identifier.issn2538-3124
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jwdp.2013.36531
dc.identifier.urihttps://jwdp.ut.ac.ir/article_36531.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/447744
dc.description.abstractاین پژوهش با هدف بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دختران و پسران مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربی با استفاده از شاخص‏های زمینه، فضا، منابع انسانی، پوشش تحصیلی، فرایند آموزش، برونداد شناختی (واسطه‏ای)، و برونداد غیرشناختی (نهایی) به‌صورت مقایسه‏ای انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع اسنادی و پیمایشی است و اطلاعات ضروری از طریق مراجعه به اسناد و منابع آماری موجود در سازمان آموزش و پرورش استان و توزیع پرسشنامه بین دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه جمع‏آوری شد. پرسشنامه‏های پژوهش بین نمونه‏ای با حجم 815 نفر دانش‏آموز (419 پسر و 396 دختر) با نمونه‏گیری طبقه‏ای تصادفی توزیع شد. روایی پرسشنامه‏ها با بهره‏گیری از تکنیک تحلیل عاملی و پایایی پرسشنامه‏ها با استفاده از محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته‏های پژوهش نشان می‌دهد که در زمینۀ شاخص‏های زمینه‏ای، به‏جز نابرابری در حساسیت آموزشی والدین، در بقیة متغیرها بین دختران و پسران تفاوت معنا‏داری وجود ندارد. در زمینۀ شاخص‏های فضا، نیروی انسانی و پوشش تحصیلی بین دختران و پسران نابرابری وجود دارد. دربارۀ نابرابری در شاخص فرایند آموزش، به‌جز احساس دانش‏آموز دربارة رفتار عادلانه بین دختران و پسران، تفاوت معناداری وجود ندارد. دربارۀ نابرابری در پیشرفت تحصیلی، درصد قبولی دختران در کنکور، و متغیرهای رشد اعتقادی و انگیزش نسبت به مدرسه، عملکرد دختران بهتر از پسران است.fa_IR
dc.format.extent495
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofزن در توسعه و سیاستfa_IR
dc.relation.ispartofWomen in Development & Politicsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jwdp.2013.36531
dc.subjectاستان آذربایجان غربیfa_IR
dc.subjectجنسیتfa_IR
dc.subjectشاخص‌های آموزشیfa_IR
dc.subjectنابرابری آموزشیfa_IR
dc.subjectجامعه شناسی- روانشناسیfa_IR
dc.subjectمدیریتfa_IR
dc.subjectمطالعات زنانfa_IR
dc.titleبررسی نابرابری در آموزش و پرورش دانش ‏آموزان دختر و پسر مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه ارومیهfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue3
dc.citation.spage315
dc.citation.epage332


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد