رابطۀ مصرفگرایی و نگاه کالایی به انسان با سیالیت عشق در زندگی زناشویی
(ندگان)پدیدآور
زارعان, منصورهچابکی, امالبنین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مصرفگرایی یکی از شاخصههای دنیای مدرن است که به مصارف کالایی اکتفا نکرده و به ارتباطات و حتی ارتباط عاطفی زوجین نیز سرایت کرده است. هدف این مقاله بررسی رابطۀ فرهنگ مصرفگرایی کالایی بر مصرفگرایی ارتباطی زوجین یا سیالیت عشق است. این نوشته از نوع توصیفیـ تبیینی است. روش این بررسی پیمایش و جامعة آماری شامل همة زنان و مردان متأهل شهر تهران است که از میان آنها 384 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ محققساخته پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد بین مصرفگرایی و سیالیت عشق رابطة معنادار وجود دارد. آزمون رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد متغیرهای مستقل مصرفگرایی و نگاه کالایی به انسان، 1/10 درصد از واریانس متغیر سیالیت عشق را پیشبینی میکنند. این یافتهها نشاندهندۀ آن است که فرهنگ مصرفگرایی و نگاه کالایی به انسان میتواند روابط بین زوجین را تحت تأثیر قرار دهد و تداوم زندگی زناشویی را متزلزل کند.
کلید واژگان
روابط عاطفیزندگی زناشویی
سیالیت عشق
مصرفگرایی
جامعه شناسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی و توسعة پژوهشکدة زنان دانشگاه الزهرادانشیار گروه علوم اجتماعی و توسعة پژوهشکدة زنان دانشگاه الزهرا
شاپا
2538-31322538-3124



