• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی درس آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری: مورد پژوهی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    592.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف کلی این پژوهش، شناسایی اثربخشی درسکتابخانه و اصول کتابداریاز دیدگاه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاهشهید بهشتی و ارائه راهکارهایی جهت بهبود ارائه این درس است. روش­شناسی: نوعپژوهش حاضر، کاربردی و روش آن پیمایشی است که با رویکرد توصیفیانجام شده است. جامعه این پژوهش، شامل 58 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی رشتهعلوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی است که طی سه سال اخیر درس آشنایی با کتابخانه واصول کتابداری را گذرانده بودند. برایگردآوری اطلاعات مورد نیاز، پرسشنامه­ای محقق ساخته تهیه و تدوین شد. پرسشنامهشامل 19 سؤالات بسته و بر اساس طیف لیکرتطراحی شده است. تجزیه و تحلیل داده­ها به‌صورت توصیفی و با استفاده از نرم‌افزار آماریSPSS انجام شد. یافته­ها: پژوهشحاضر نشان داد که برگزاری کلاس درس آشناییبا کتابخانه و اصول کتابداری برای دانشجویان رشته علوم تربیتی، تاحدودی برای آنهااثربخش بوده است. بیشترین اثربخشی این درس، به اصول چکیده­نویسی، شیوه تنظیم فهرستمنابع، آشنایی با ابزارهای پیشرفته جستجو در محیط وب و مهارتهای بهره­گیری ازکتابخانه مرتبط بوده است. نتیجه­گیری: اصلی‌ترین رسالت کتابداری که یک حرفه مشتری‌مدار است، تسهیم‌ و تسهیل‌ در دسترسی به دانشی است که مشتری به آن احتیاج دارد. ارائه درس آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، می­تواند نقش قابل تأملی در آموزش مهارتهای بهره‌گیری از کتابخانه و شناساندن وظایف کتابدار به کاربران داشته باشد. 
    کلید واژگان
    دانشگاه شهید بهشتی
    اثربخشی
    اصول کتابداری
    دانشجویان رشته علوم تربیتی
    مدیریت اطلاعات

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2015-02-20
    1393-12-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payam Noor University

    شاپا
    2383-1049
    2538-5356
    URI
    http://lib.journals.pnu.ac.ir/article_2484.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/446087

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب