تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیند اشتراکگذاری دانش میان کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران با رویکرد مدل معادلات ساختاری
(ندگان)پدیدآور
صمدی میارکلائی, حسینصمدی میارکلائی, حمزهغلامی, رمضانبسطامی, مسعودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیند اشتراکگذاری دانش کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران میباشد.روششناسی: این پژوهش از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، 387 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران میباشند، که 172 نفر بهعنوان نمونه انتخاب، و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفادهشده (جاکوب و رودت، 2007)، و تجزیهوتحلیل دادهها بهوسیله نرمافزارهای SPSS و LISREL انجامشده است.یافتهها: یافتههای مدل معادلات ساختاری نشان داده است که هر پنج متغیر موردبررسی یعنی گردآوری، خود سودمندی، اهداء دانش، جوّ سازمانی، و کنترل رفتاری، بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر فرآیند اشتراکگذاری دانش سازمانی اثرگذاری داشتهاند. همچنین نتایج آزمون فرضیات نشان داد همه متغیرها بهصورت تکتک بهعنوان عامل مؤثر و تبیینکننده فرآیند -اشتراکگذاری دانش میباشند.نتیجهگیری: عصر دانایی محور که در آن دانش، بهعنوان مهمترین سرمایه سازمانها محسوب میگردد، نیازمند رویکرد متفاوت مدیریتی نسبت به مسائل سازمان و کارکنان است. تغییر ماهیت فعالیتهای سازمانها به فعالیتهای دانشی موجب اهمیت یافتن روزافزون کاربرد مدیریت دانش و اشتراکگذاری آن در سازمانها شده است. براین اساس، سازمانهای موفق به شکل مستمری میزان تولید، نشر، تبادل و بهکارگیری دانش در بین کارکنان خود را بهوسیله روشهای مختلف، اندازهگیری و مورد ارزیابی قرار میدهند تا از این طریق بتوانند راهکارهای نیل به اهداف سازمانی را کسب کنند.
کلید واژگان
اداره آموزشوپرورشاشتراکگذاری دانش
مدیریت دانش
مدل معادلات ساختاری
مدیریت دانش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayam Noor University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگرانجوان، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر. ایران.دکتری گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علومو تحقیقات، تهران، ایران.
استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
مربی گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران.
شاپا
2383-10492538-5356




