• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش‌شناسی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیند اشتراک‌گذاری دانش میان کارکنان اداره آموزش‌وپرورش استان مازندران با رویکرد مدل معادلات ساختاری

    (ندگان)پدیدآور
    صمدی میارکلائی, حسینصمدی میارکلائی, حمزهغلامی, رمضانبسطامی, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    670.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیند اشتراک‌گذاری دانش کارکنان اداره آموزش‌وپرورش استان مازندران می‌باشد.روش‌شناسی: این پژوهش از نظر نحوة گردآوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، 387 نفر از کارکنان اداره آموزش‌وپرورش استان مازندران می‌باشند، که 172 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب، و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده‌شده (جاکوب و رودت، 2007)، و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به‌وسیله نرم‌افزارهای SPSS و LISREL انجام‌شده است.یافته‌ها: یافته‌های مدل معادلات ساختاری نشان داده است که هر پنج متغیر موردبررسی یعنی گردآوری، خود سودمندی، اهداء دانش، جوّ سازمانی، و کنترل رفتاری، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر فرآیند اشتراک‌گذاری دانش سازمانی اثرگذاری داشته‌اند. هم‌چنین نتایج آزمون فرضیات نشان داد همه متغیرها به‌صورت تک‌تک به‌عنوان عامل مؤثر و تبیین‌کننده فرآیند -اشتراک‌گذاری دانش می‌باشند.نتیجه‌گیری: عصر دانایی محور که در آن دانش، به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه سازمان‌ها محسوب می‌گردد، نیازمند رویکرد متفاوت مدیریتی نسبت به مسائل سازمان و کارکنان است. تغییر ماهیت فعالیت‌های سازمان‌ها به فعالیت‌های دانشی موجب اهمیت یافتن روزافزون کاربرد مدیریت دانش و اشتراک‌گذاری آن در سازمان‌ها شده است. براین اساس، سازمان‌های موفق به شکل مستمری میزان تولید، نشر، تبادل و به‌کارگیری دانش در بین کارکنان خود را به‌وسیله روش‌های مختلف، اندازه‌گیری و مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا از این طریق بتوانند راهکارهای نیل به اهداف سازمانی را کسب کنند.
    کلید واژگان
    اداره آموزش‌وپرورش
    اشتراک‌گذاری دانش
    مدیریت دانش
    مدل معادلات ساختاری
    مدیریت دانش

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2017-09-23
    1396-07-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    Payam Noor University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، باشگاه پژوهشگرانجوان، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر. ایران.
    دکتری گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علومو تحقیقات، تهران، ایران.
    استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
    مربی گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران.

    شاپا
    2383-1049
    2538-5356
    URI
    http://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3612.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/446021

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب