بررسی وضعیت و رابطۀ بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور
(ندگان)پدیدآور
غیوری, زینببرادر, رویانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت مدیریت دانش و سایبرنتیک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور به بررسی تأثیر سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعدة تصمیم، هدفگذاری و کنترل، بازخورد و تمایزات و روابط است، بر مدیریت دانش که شامل چهار فرایند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری دانش و بهکارگیری دانش میباشد، در نهاد کتابخانههای عمومی کشور میپردازد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش کارکنان ستادی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه 38 سؤالی (19 سؤال پرسشنامة مربوط به سایبرنتیک و 19 سؤال مربوط به پرسشنامة مدیریت دانش) گردآوری شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای و پیرسون استفاده شد. همچنین بهمنظور بررسی تأثیر متغیر سایبرنتیک بر مدیریت دانش، یک مدل مفهومی ارائه شد. برای بررسی تأثیر ابعاد و رابطة بین متغیرها از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شده است. یافتهها: ابعاد سایبرنتیک و مدیریت دانش (به غیر از دو مورد در ابعاد تنوع و محدودیت و بعد ضرورت تنوع و قاعده تصمیم) در نهاد کتابخانههای عمومی در وضعیت مناسبی قرار ندارند. همچنین یافتهها نشان داد بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک رابطة معنیدار و مثبتی وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نهاد کتابخانههای عمومی کشور میتواند از یافتههای پژوهش در راستای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش با رعایت ابعاد سایبرنتیک استفاده نماید.
کلید واژگان
مدیریت دانشسایبرنتیک
نهاد کتابخانههای عمومی کشور
کتابخانه عمومی
مدیریت اطلاعات
مدیریت کتابخانه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayam Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
شاپا
2383-10492538-5356