| dc.contributor.author | غیوری, زینب | fa_IR |
| dc.contributor.author | برادر, رویا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T00:04:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T00:04:18Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T00:04:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T00:04:18Z | |
| dc.date.issued | 2017-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-04-08 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-01-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | غیوری, زینب, برادر, رویا. (1396). بررسی وضعیت و رابطۀ بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور. فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانششناسی, 4(4), 41-52. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2383-1049 | |
| dc.identifier.issn | 2538-5356 | |
| dc.identifier.uri | http://lib.journals.pnu.ac.ir/article_4663.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/446009 | |
| dc.description.abstract | <strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت مدیریت دانش و سایبرنتیک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور به بررسی تأثیر سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعدة تصمیم، هدفگذاری و کنترل، بازخورد و تمایزات و روابط است، بر مدیریت دانش که شامل چهار فرایند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری دانش و بهکارگیری دانش میباشد، در نهاد کتابخانههای عمومی کشور میپردازد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر توصیفی و از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش کارکنان ستادی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه 38 سؤالی (19 سؤال پرسشنامة مربوط به سایبرنتیک و 19 سؤال مربوط به پرسشنامة مدیریت دانش) گردآوری شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای و پیرسون استفاده شد. همچنین بهمنظور بررسی تأثیر متغیر سایبرنتیک بر مدیریت دانش، یک مدل مفهومی ارائه شد. برای بررسی تأثیر ابعاد و رابطة بین متغیرها از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> ابعاد سایبرنتیک و مدیریت دانش (به غیر از دو مورد در ابعاد تنوع و محدودیت و بعد ضرورت تنوع و قاعده تصمیم) در نهاد کتابخانههای عمومی در وضعیت مناسبی قرار ندارند. همچنین یافتهها نشان داد بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک رابطة معنیدار و مثبتی وجود دارد.<br /> <strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> نهاد کتابخانههای عمومی کشور میتواند از یافتههای پژوهش در راستای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش با رعایت ابعاد سایبرنتیک استفاده نماید. | fa_IR |
| dc.format.extent | 947 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.publisher | Payam Noor University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانششناسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly Knowledge and Information Management Journal | en_US |
| dc.subject | مدیریت دانش | fa_IR |
| dc.subject | سایبرنتیک | fa_IR |
| dc.subject | نهاد کتابخانههای عمومی کشور | fa_IR |
| dc.subject | کتابخانه عمومی | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت اطلاعات | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت کتابخانه | fa_IR |
| dc.title | بررسی وضعیت و رابطۀ بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 41 | |
| dc.citation.epage | 52 | |