نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorغفاری, ارسلانfa_IR
dc.contributor.authorغفاری, ابوالفضلfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T22:57:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T22:57:41Z
dc.date.available1399-07-30T22:57:40Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T22:57:41Z
dc.date.issued2014-09-23en_US
dc.date.issued1393-07-01fa_IR
dc.date.submitted2015-04-20en_US
dc.date.submitted1394-01-31fa_IR
dc.identifier.citationغفاری, ارسلان, غفاری, ابوالفضل. (1393). بررسی رابطه آزادی و انضباط در فرایند تربیت از دیدگاه کانت و روسو. فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق), 1, 96-106.fa_IR
dc.identifier.urihttp://phe.journals.pnu.ac.ir/article_1848.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/444623
dc.description.abstractدر فرایند تربیت هزاران نکته باریک‎تر از مو وجود دارد و یکی از آن‏ها، رابطه آزادی و انضباط در تربیت است. عدم درک صحیح از آزادی و انضباط در فرایند تربیت نه‏تنها موجب کژی در اندیشه موجب می‎شود، بلکه نارسایی در عمل تربیت را به‏دنبال دارد. با توجه به اهمیت متغیرهای انضباط و آزادی در فرایند تربیت و عدم امکان حذف هر یک به نفع دیگری، در این تحقیق، به بررسی رابطه آزادی و انضباط از دیدگاه  کانت و روسو پرداخته‏می‏شود، نظرات هر یک در مورد آزادی وانضباط، و وجوه اشتراک و افتراق هرکدام درباره این دو متغیر  بیان می‎گردد. <br /> پرسش اساسی این است که با توجه به آرای این دو متفکر بزرگ و تأکید آن‏ها بر این مفاهیم، اعمال کدامیک ، بر دیگری تقدم دارد و نسبت این­ دو متغیر با هم، چگونه است. با استفاده از روش تحلیل‎محتوا، به‎عنوان یکی از روش‎های پژوهش استنادی، با رویکردی تطبیقی، ضمن بررسی اسناد مکتوب، به تحلیل آرا، مفاهیم و مقایسه آن‏ها و برقراری ارتباط مفهومی برای پاسخگویی به سؤال‎های پژوهش پرداخته شده‏است. <br />روسو نحوه اِعمال آزادی و انضباط در فرایند تربیت را از آزادی به سمت انضباط می‎داند و عقیده دارد اصل زیربنایی تربیت که از طبیعت کودک دریافت می­شود، آزادی است. تربیت باید با تأکید بر این اصل، زمینه تشکیل طبیعت نیالوده به آموزش­های ‎نامناسب ‎اجتماعی را از راه تربیت منفی، فراهم سازد. پس از تکوین شخصیت فرد، امکان ورود در اجتماع و پذیرش قواعد و ضوابط اجتماعی صحیح فراهم می­شود. کانت، نحوه اِعمال آزادی و انضباط در فرایند ‎تربیت را از انضباط به سمت آزادی می‎داند و عقیده دارد باید اَعمال و رفتار کودک را به‏صورت برنامه‎ای مدّون تحت قاعده و قانون در بیاوریم، چون فرد در سایه انضباط به آزادی حقیقی دست پیدا می‏کند. همچنین برای رفع نیازهای ‎اساسی انسان، از اهمیت وجود نظم و ضابطه، قبول مسئولیت و انجام‎ وظیفه در آن به‏عنوان اصلی ‎اساسی و مهم در زندگی بشر، نام برده‏است . در مجموع، اعمال کنترل و انضباط به معنی نفی‎آزادی افراد نیست، بلکه تحت ضابطه درآوردن آن است تا موقعی که آزادی‎ فرد مانعی برای آزادی ‎جمع نباشد. کودکان حق دارند از منافع مشروع خود دفاع کنند و دیگران وظیفه دارند آن‏ها را در این راه یاری کنند. باید از افراط و تفریط دور باشیم تا استعدادها فرصت ظهور و تجلّی پیدا کنند.fa_IR
dc.format.extent153
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق)fa_IR
dc.subjectتربیتfa_IR
dc.subjectآزادیfa_IR
dc.subjectانضباطfa_IR
dc.subjectروسوfa_IR
dc.subjectکانتfa_IR
dc.titleبررسی رابطه آزادی و انضباط در فرایند تربیت از دیدگاه کانت و روسوfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد فلسفه آموزش و پرورشfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.spage96
dc.citation.epage106


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد