• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق)
    • دوره 1, شماره اول
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق)
    • دوره 1, شماره اول
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه آزادی و انضباط در فرایند تربیت از دیدگاه کانت و روسو

    (ندگان)پدیدآور
    غفاری, ارسلانغفاری, ابوالفضل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    153.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در فرایند تربیت هزاران نکته باریک‎تر از مو وجود دارد و یکی از آن‏ها، رابطه آزادی و انضباط در تربیت است. عدم درک صحیح از آزادی و انضباط در فرایند تربیت نه‏تنها موجب کژی در اندیشه موجب می‎شود، بلکه نارسایی در عمل تربیت را به‏دنبال دارد. با توجه به اهمیت متغیرهای انضباط و آزادی در فرایند تربیت و عدم امکان حذف هر یک به نفع دیگری، در این تحقیق، به بررسی رابطه آزادی و انضباط از دیدگاه  کانت و روسو پرداخته‏می‏شود، نظرات هر یک در مورد آزادی وانضباط، و وجوه اشتراک و افتراق هرکدام درباره این دو متغیر  بیان می‎گردد.  پرسش اساسی این است که با توجه به آرای این دو متفکر بزرگ و تأکید آن‏ها بر این مفاهیم، اعمال کدامیک ، بر دیگری تقدم دارد و نسبت این­ دو متغیر با هم، چگونه است. با استفاده از روش تحلیل‎محتوا، به‎عنوان یکی از روش‎های پژوهش استنادی، با رویکردی تطبیقی، ضمن بررسی اسناد مکتوب، به تحلیل آرا، مفاهیم و مقایسه آن‏ها و برقراری ارتباط مفهومی برای پاسخگویی به سؤال‎های پژوهش پرداخته شده‏است. روسو نحوه اِعمال آزادی و انضباط در فرایند تربیت را از آزادی به سمت انضباط می‎داند و عقیده دارد اصل زیربنایی تربیت که از طبیعت کودک دریافت می­شود، آزادی است. تربیت باید با تأکید بر این اصل، زمینه تشکیل طبیعت نیالوده به آموزش­های ‎نامناسب ‎اجتماعی را از راه تربیت منفی، فراهم سازد. پس از تکوین شخصیت فرد، امکان ورود در اجتماع و پذیرش قواعد و ضوابط اجتماعی صحیح فراهم می­شود. کانت، نحوه اِعمال آزادی و انضباط در فرایند ‎تربیت را از انضباط به سمت آزادی می‎داند و عقیده دارد باید اَعمال و رفتار کودک را به‏صورت برنامه‎ای مدّون تحت قاعده و قانون در بیاوریم، چون فرد در سایه انضباط به آزادی حقیقی دست پیدا می‏کند. همچنین برای رفع نیازهای ‎اساسی انسان، از اهمیت وجود نظم و ضابطه، قبول مسئولیت و انجام‎ وظیفه در آن به‏عنوان اصلی ‎اساسی و مهم در زندگی بشر، نام برده‏است . در مجموع، اعمال کنترل و انضباط به معنی نفی‎آزادی افراد نیست، بلکه تحت ضابطه درآوردن آن است تا موقعی که آزادی‎ فرد مانعی برای آزادی ‎جمع نباشد. کودکان حق دارند از منافع مشروع خود دفاع کنند و دیگران وظیفه دارند آن‏ها را در این راه یاری کنند. باید از افراط و تفریط دور باشیم تا استعدادها فرصت ظهور و تجلّی پیدا کنند.
    کلید واژگان
    تربیت
    آزادی
    انضباط
    روسو
    کانت

    تاریخ نشر
    2014-09-23
    1393-07-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد فلسفه آموزش و پرورش
    استادیار دانشگاه فردوسی مشهد

    URI
    http://phe.journals.pnu.ac.ir/article_1848.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/444623

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب