دوره 3, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • نقد غزلی از مولانا براساس نظریۀ نقد خیال ژیلبر دوران 

    عابدی, فاطمه گل؛ بصیری, محمّدصادق؛ صرفی, محمّدرضا (دانشگاه پیام نور, 2019-01-21)
    نقد دنیای خیال نوعی نقد مضمونی است و در قرن نوزدهم میلادی، توسّط گاستون باشلار به صورت مدوّن و قانون‌مند به جامعۀ ادبیّات فرانسه و پس از آن اروپا ارائه شد؛ بعد از وی، شاگردان مکتب او؛ یعنی ژان‌پیر ریشارد، ژان بورگوس و ژیلبر ...

  • کارکرد تلمیح در طنزسروده‌های معاصر پس از انقلاب اسلامی 

    جعفری قریه علی, حمید (دانشگاه پیام نور, 2019-01-21)
    کارکرد تلمیح در طنزسروده‌های معاصر پس از انقلاب اسلامیچکیدهتلمیح که اشاره به داستان، مثل، آیه، حدیث و شعر است، نوعی پیوند میان مطالب اصلی و داستان و واقعه‌ای را بیان می‌کند. این شگرد ادبی، جنبۀ تشبیه یا استشهاد دارد و ...

  • کارکرد تلمیح در طنزسروده هاى معاصر پس از انقلاب اسلامى 

    جعفری قریه‌علی, حمید (دانشگاه پیام نور, 2019-01-21)
    تلمیح که اشاره به داستان، مثل، آیه، حدیث و شعر است، نوعی پیوند میان مطالب اصلی و داستان و واقعه­ای را بیان می­کند. این شگرد ادبی جنبۀ تشبیه یا استشهاد دارد و زیبایی کلام را می­افزاید. با توجّه به این­که تلمیح دربردارندۀ ...

  • ساختارشکنى و تصویرسازى از طریق هنجارگریزى در اشعار نو هوشنگ ابتهاج 

    حسینی معصوم, سید محمد؛ آزموده, شیرین (دانشگاه پیام نور, 2019-01-21)
    هنجارگریزی یکی از شیوه­های آشنایی­زدایی است که طی آن، برای ایجاد تصاویر خلاقانۀ شعری از قواعد حاکم بر زبان معیار، نوعی انحراف رخ می­دهد و موجب برجسته­سازی در متن ادبی می­گردد. هوشنگ ابتهاج از جمله شاعران معاصر است که در ...

  • دلالت هاى تقدیم و تأخیر در ساختارهاى استفهامى برمبناى نظریة نظم جرجانى 

    کاظمی, فاطمه؛ زارع, مرتضی (دانشگاه پیام نور, 2019-01-21)
    عبدالقاهر جرجانى در مبحث تقدیم و تاخیر با نگاهى دقیق، اسلوب استفهام را مورد بررسى قرار داده و با آوردن شواهد و مثالهاى فراوان به اثبات اغراضنحوى، بلاغى و معناشناسى این اسلوب پرداخت هاست. وى با ژرف نگرى به تشریح اغراض ثانویه ...

  • تضمین و گونه هاى آن در غزلیات فیض کاشانى 

    خمّر, غلامحسین؛ جدیدالاسلامی, حبیب؛ سالاری, مصطفی (دانشگاه پیام نور, 2019-01-21)
    ملامحسن فیض کاشانی، از علما و اکابر بزرگ شیعه در قرن یازدهم هجری است؛ که علی‌رغم شهرتش در تألیف کتب علوم مختلف، در شاعری نیز دستی توانا داشت. شعر او مالامال از اندیشه‌های فکری و اعتقادی اوست که با چاشنی عرفان و معرفت ...

  • بازتاب و عملکرد تلمیحات شاهنامه و منابع پیرامون آن در دیوان صحبت لارى 

    ارشی, صادق؛ گرجی, مصطفی؛ مرادی, ایّوب (دانشگاه پیام نور, 2019-01-21)
    پس از فردوسی، اغلب شاعران، فارغ از محتوای آثارشان، در سطوح گوناگون، از شاهنامه تأثیر پذیرفته‌اند. محمد‌باقر صحبت لاری یکی از برجسته‌ترین شاعران دورۀ بازگشت ادبی است که در دیوان خویش به میزان چشم‌گیری از شاهنامۀ فردوسی تأثیر ...

  • نظریه «زیبایی‌شناسی دریافت» و نقد و بلاغت اسلامی 

    اکبری, زینب؛ اسپرهم, داوود (دانشگاه پیام نور, 2019-01-21)
    برخلاف رویکردهای گذشته به متون که غالباً یا ناظر به «متن» و یا «مؤلف متن» بودند، از رویکردهای امروزین نقد ادبی، پرداختن به «خوانندۀ متن» و بحث از نقشِ خواننده در معنی‌گذاریِ متن است. این دسته از نظریه‌ها برآنند که متن معنی ...

  • بازتاب و عملکرد تلمیحات شاهنامه و منابع پیرامون آن در دیوان صحبت لاری 

    ارشی, صادق؛ گرجی, مصطفی؛ مرادی, ایوب (دانشگاه پیام نور, 2019-01-21)
    پس از فردوسی، اغلب شاعران، فارغ از محتوای آثارشان، در سطوح گوناگون، از شاهنامه تأثیر پذیرفته‌اند. محمدباقر صحبت لاری یکی از برجسته‌ترین شاعران دورۀ بازگشت ادبی است که در دیوان خویش به میزان چشم‌گیری از شاهنامۀ فردوسی تأثیر ...

  • نقد غزلی از مولانا براساس نظریۀ نقد خیال ژیلبر دوران 

    عابدی, فاطمه گل؛ بصیری, محمّدصادق؛ صرفی, محمّدرضا (دانشگاه پیام نور, 2019-01-21)
    نقد دنیای خیال نوعی نقد مضمونی است و در قرن نوزدهم میلادی، توسّط گاستون باشلار به صورت مدوّن و قانون‌مند به جامعۀ ادبیّات فرانسه و پس از آن اروپا ارائه شد؛ بعد از وی، شاگردان مکتب او؛ یعنی ژان‌پیر ریشارد، ژان بورگوس و ژیلبر ...