جایگاه کارآفرینی در مطبوعات ایران. حبیب بابایی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
پژوهش حاضرتلاشمیکندبهاینسؤالپاسخدهدکهکارآفرینی در مطبوعات ایران چه جایگاهی دارد؟ این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، پژوهشی آمیخته است. در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 220 شماره از نشریات با تیراژ بالا انتخاب شد. در بخش نظری و عملی پژوهش بهترتیب از روش مطالعه اسنادی و تحلیل محتوای عمقی و برای تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار امآرپی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد: کارآفرینی در مطبوعات ایران جایگاه مناسبی ندارد و به طور متوسط، تنها 5 درصد از محتوا و حجم مطبوعات به کارآفرینی اختصاص دارد. هر چند مطبوعات رویدادهای مربوط به کارآفرینی را تا حدودی منعکس کردهاند اما به نقش آموزشی و موضوعات مهمی نظیر فرصتهای کارآفرینی، نگرش کارآفرینی، مهارتهای کارآفرینی، کارآفرینی روستایی، کارآرفرینی زنان و کارآفرینی سازمانی توجهی نکردهاند. بازتاب فعالیتهای کارآفرینی در نشریات اقتصادی نظیر دنیای اقتصاد و بازار کار نسبتاً مناسب است، اما این وضعیت در نشریات اجتماعی مانند روزنامههای همشهری و جام جم چندان مطلوب نیست. همچنین براساس نتایج بهدستآمده، بعد از نامگذاری 6 مرداد با عنوان روز کارآفرینی، مطبوعات کمتر به این موضوع پرداختهاند.  
 
کلید واژگان
مفاهیم کلیدی: کارآفرینیفرهنگ کارآفرینی
توسعه کارآفرینی
رسانههای ارتباط جمعی
مطبوعات
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
شاپا
2345-492X2476-6429




