نگاشت ساختار و چیدمان تاریخی مفاهیم علم اطلاعات و دانششناسی: با رویکرد متنکاوی (2004-2013)
(ندگان)پدیدآور
حسن زاده, محمدزندیان, فاطمهاحمدی مینق, سیده سمیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف نگاشت و بررسی ساختار مفهومی علم اطلاعات و دانششناسی، دامنه موضوعی مجلات و چیدمان تاریخی مفاهیم بر اساس متن کامل مقالات مجلات هسته صورت گرفت. روششناسی: روش بهکاررفته تحلیل محتوای مفاهیم استخراجشده بر اساس فنون متنکاوی از 6830 مقاله 10 نشریه هسته بر اساس گزارش جی سی آر 2013 (2004-2013) است. خوشهبندی واژگان و عبارات بعد از استخراج بهصورت پارامتریک و انتخاب 150 مفهوم بر اساس وزن tf-idf، با استفاده از ماتریس همرخدادی واژگان بر اساس شاخص کسینوس تتا و قرابت مرتبه ثانویه و الگوریتم average-linkage، در نرمافزار Provalis Research، انجام شد. همچنین از فراوانی نسبی مفاهیم منتخب جهت تحلیل تناظر، بهمنظور خوشهبندی مجلات و دامنه موضوعی آنها و بررسی چیدمان تاریخی مفاهیم استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل 3 خوشه بالغ، 1 خوشه نیمهبالغ و 3 خوشه نابالغ در تحلیل همواژگانی و چهار خوشه موضوعی در مجلات و دو خوشه زمانی با سیر حرکتی ساعتگرد را نشان داد. نتیجهگیری: بهطور کلی بررسی مفهومی خوشهها نشان داد تولیدات علمی دارای برخی از موضوعات ثابت بوده و نیز موضوعات جدید که تحت تأثیر تغییر پیشرفت علم و فناوری ایجاد شده است. چنانچه این تغییر در چشمانداز شناختی در خوشه زمانی نخست مبتنی بر ظهور اینترنت بوده و در خوشه دوم به دلیل استفاده از شاخصهاست.
کلید واژگان
خوشهبندی مفاهیمعلم اطلاعات و دانششناسی
متنکاوی
تحلیل محتوا
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه شاهدسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی،دانشگاه تربیت مدرساستادیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی،دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی،دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2423-37732423-5563




