نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسن زاده, محمدfa_IR
dc.contributor.authorزندیان, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی مینق, سیده سمیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T22:24:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T22:24:41Z
dc.date.available1399-07-30T22:24:40Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T22:24:41Z
dc.date.issued2018-09-23en_US
dc.date.issued1397-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-12-30en_US
dc.date.submitted1396-10-09fa_IR
dc.identifier.citationحسن زاده, محمد, زندیان, فاطمه, احمدی مینق, سیده سمیه. (1397). نگاشت ساختار و چیدمان تاریخی مفاهیم علم اطلاعات و دانش‌‌‌‌شناسی: با رویکرد متن‌کاوی (2004-2013). پژوهش نامه علم سنجی, 4(8), 123-142. doi: 10.22070/rsci.2018.616fa_IR
dc.identifier.issn2423-3773
dc.identifier.issn2423-5563
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22070/rsci.2018.616
dc.identifier.urihttp://rsci.shahed.ac.ir/article_616.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/443407
dc.description.abstractهدف: پژوهش حاضر با هدف نگاشت و بررسی ساختار مفهومی علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دامنه موضوعی مجلات و چیدمان تاریخی مفاهیم بر اساس متن کامل مقالات مجلات هسته صورت گرفت.<br /> روش‌شناسی: روش به‌کاررفته تحلیل محتوای مفاهیم استخراج‌شده بر اساس فنون متن‌کاوی از 6830 مقاله 10 نشریه هسته بر اساس گزارش جی سی آر 2013 (2004-2013) است. خوشه‌بندی واژگان و عبارات بعد از استخراج به‌صورت پارامتریک و انتخاب 150 مفهوم بر اساس وزن tf-idf، با استفاده از ماتریس هم‌رخدادی واژگان بر اساس شاخص کسینوس تتا و قرابت مرتبه ثانویه و الگوریتم average-linkage، در نرم‌افزار Provalis Research، انجام شد. همچنین از فراوانی نسبی مفاهیم منتخب جهت تحلیل تناظر، به‌منظور خوشه‌بندی مجلات و دامنه موضوعی آنها و بررسی چیدمان تاریخی مفاهیم استفاده شد.<br /> یافته‌ها: یافته‌های حاصل 3 خوشه بالغ، 1 خوشه نیمه‌بالغ و 3 خوشه نابالغ در تحلیل هم‌واژگانی و چهار خوشه موضوعی در مجلات و دو خوشه زمانی با سیر حرکتی ساعت‌‌گرد را نشان داد.<br /> نتیجه‌گیری: به‌طور کلی بررسی مفهومی خوشه‌ها نشان داد تولیدات علمی دارای برخی از موضوعات ثابت بوده و نیز موضوعات جدید که تحت تأثیر تغییر پیشرفت علم و فناوری ایجاد شده است. چنانچه این تغییر در چشم‌انداز شناختی در خوشه زمانی نخست مبتنی بر ظهور اینترنت بوده و در خوشه دوم به دلیل استفاده از شاخص‌هاست.fa_IR
dc.format.extent1313
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شاهدfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش نامه علم سنجیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Scientometricsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22070/rsci.2018.616
dc.subjectخوشه‌بندی مفاهیمfa_IR
dc.subjectعلم اطلاعات و دانش‌شناسیfa_IR
dc.subjectمتن‌کاویfa_IR
dc.subjectتحلیل محتواfa_IR
dc.titleنگاشت ساختار و چیدمان تاریخی مفاهیم علم اطلاعات و دانش‌‌‌‌شناسی: با رویکرد متن‌کاوی (2004-2013)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی،دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی،دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی،دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue8
dc.citation.spage123
dc.citation.epage142


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد