نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقربان جهرمی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorحجازی, الههfa_IR
dc.contributor.authorاژه ای, جوادfa_IR
dc.contributor.authorخدایاری فرد, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T22:17:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T22:17:18Z
dc.date.available1399-07-30T22:17:14Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T22:17:18Z
dc.date.issued2014-02-20en_US
dc.date.issued1392-12-01fa_IR
dc.date.submitted2013-06-01en_US
dc.date.submitted1392-03-11fa_IR
dc.identifier.citationقربان جهرمی, رضا, حجازی, الهه, اژه ای, جواد, خدایاری فرد, محمد. (1392). بررسی نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین نیاز به خاتمه و درگیری شناختی: اثر بافت تعلل ورزی. دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی, 2(2), 87-99.fa_IR
dc.identifier.issn2322-3782
dc.identifier.issn2322-4312
dc.identifier.urihttp://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2908.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/443164
dc.description.abstractهدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین نیاز به خاتمه و درگیری شناختی بر حسب تعلل‌ورزی دانش‌آموزان بود. برای این منظور 268 نفر (161 دختر و 107 پسر) از دانش‌آموزان پایه سوم دبیرستان‌های دولتی شهر شیراز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ای خودگزارشی متشکل از خرده مقیاس-های نیاز به خاتمه (NFCS)، مقیاس اهداف پیشرفت (AGS)، مقیاس درگیری شناختی (MSLQ) و مقیاس تعلل‌ورزی تحصیلی (PASS) پاسخ دادند. نتایج پژوهش بطور کل‍‍ی نشان داد که در یک بافت تحصیلی تعلل‌ورزی، ابعاد نیاز به خاتمه از طریق واسطه‌گری اهداف پیشرفت بر راهبردهای شناختی عمیق دارای اثر غیرمستقیم، منفی و معنی‌دار؛ در حالی که بر راهبردهای شناختی سطحی دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنی‌دار است. یافته‌ها حاکی از آن بود که اثر مستقیم نیاز به ساختار بر اهداف تبحری و رویکرد- عملکرد معنی‌دار و منفی و بر اهداف اجتناب- عملکرد معنی‌دار و مثبت است. بعلاوه، اثر مستقیم نیاز به قطعیت بر اهداف تبحری معنی‌دار و منفی و بر اهداف رویکرد- عملکرد معنی‌دار و مثبت بود. اثر مستقیم نیاز به قطعیت بر اهداف اجتناب- عملکرد معنی‌دار نبود. در ضمن، اثر هر یک از اهداف پیشرفت بر راهبردهای شناختی سطحی و عمیق متفاوت بود.fa_IR
dc.format.extent944
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعیfa_IR
dc.relation.ispartofSocial Cognitionen_US
dc.subjectنیاز به خاتمهfa_IR
dc.subjectاهداف پیشرفتfa_IR
dc.subjectدرگیری شناختیfa_IR
dc.subjectتعلل‌ورزی تحصیلیfa_IR
dc.titleبررسی نقش میانجی اهداف پیشرفت در رابطه بین نیاز به خاتمه و درگیری شناختی: اثر بافت تعلل ورزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار روان‌شناسی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار روان‌شناسی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار روان‌شناسی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue2
dc.citation.spage87
dc.citation.epage99


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد