اثر بافت اجتماعی دو زبانه بر حافظه رویدادی خردسالان
(ندگان)پدیدآور
موسوی, شکوفهکاکوجویباری, علی اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بافت اجتماعی دو زبانه بر حافظه رویدادی خردسالان است. بدین منظور کلیه 27 خردسال دو زبانه (ارمنی، فارسی زبان) در سه رده سنی 24،30 و 36 ماهه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.و گروه خردسالان یک زبانه (فارسی زبان) با آنها همتا شدند. به منظور سنجش مهارتهای حافظه، عملکرد تقلیدی آنها با آزمون حافظه عملی ،در سه مرحله بررسی و سه نوع ارزیابی خط پایه، ارزیابی آنی و ارزیابی با تاخیر در خردسالان مقایسه شد.داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد. نتایج بدست آمده حاکی است که بین دو گروه از نظر مهارتهای حافظه تفاوت معناداری دیده نشد. اما تفاوت دو جنس معنادار بود بدین صورت که دختران نسبت به پسران برتری داشتند. همچنین بین ارزیابی های گوناگون (پایه، آنی و با تأخیر) تفاوت معنادار دیده شد. بدین صورت که ارزیابی آنی و با تأخیر از پایه بهتر بود. در این پژوهش مهارتهای زبانی خردسالان با عملکرد بلافاصله بعد از مدل کردن برای اندازه گیری های اعمال و توالی ها لازم است. بر همین روال یافته های اخیر پیشنهاد می کند حداقل تا دو سالگی زبان برای خردسالان عامل تعیین کننده و مهمی است از آنچه که به حافظه می رود.
کلید واژگان
دوزبانگیبافت اجتماعی دوزبانه
حافظه رویدادی
خردسالان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نوردانشیارگروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
شاپا
2322-37822322-4312




