بررسی نسلی ارزشهای پستمدرن خانوادگی و عوامل اثرگذار بر آن با تاکید بر نقش دین داری
(ندگان)پدیدآور
مهدوی, محمد صادقمدیری, فاطمهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله به بررسی نسلی ارزشهای پستمدرن خانوادگی و عوامل موثر بر آن با تاکید بر نقش دین داری پرداخته است. جامعه آماری پژوهش افراد بالاتر از 18 سال شهر تهران بوده و با نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 600 نمونه انتخاب شده است. به لحاظ نظری از تئوریهای تاثیر دین داری بر حوزه خانواده و تغییر نسلی ارزشهای اینگلهارت و در تجزیه تحلیل آماری از آزمونهای تفاوت میانگین، تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد: ارزشهای پستمدرن خانوادگی در نسل اول در 19/9 درصد افراد و محدود به پذیرش سقط جنین و لذت فردی بوده، در نسل دوم در 49/14 درصد و در نسل سوم در 71/21 درصد مشاهده شده و به پذیرش تساهل و تسامح در امور جنسی نیز تسری یافته است. ارزشهای پستمدرن خانوادگی در هر سه نسل متاثر از مجموعهای از متغیرهای اقتصادی اجتماعی و دین داری بوده و در نسل سوم به طور معناداری متاثر از مصرف رسانه نیز هست. در هر سه نسل اگرچه دین داری اثرگذارترین عامل بوده ولیکن توان تبیین آن از نسل اول به سوم کاهش یافته است.
کلید واژگان
ارزشهای پستمدرن خانوادگیدین داری
نسل
جوامع فراصنعتی
مصرف رسانه
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهرانگروه مطالعات خانواده، ازدواج و طلاق، مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور
شاپا
2383-03952538-3612




