| dc.contributor.author | احمدیان, حسام | fa_IR |
| dc.contributor.author | میردریکوند, فضل الله | fa_IR |
| dc.contributor.author | قدم پور, عزت اله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T22:02:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T22:02:47Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T22:02:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T22:02:47Z | |
| dc.date.issued | 2019-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-07-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-05-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدیان, حسام, میردریکوند, فضل الله, قدم پور, عزت اله. (1398). تدوین و آزمون مدل خودناتوان سازی تحصیلی. تدریس پژوهی, 7(2), 213-226. doi: 10.34785/J012.2019.596 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-5686 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.34785/J012.2019.596 | |
| dc.identifier.uri | http://trj.uok.ac.ir/article_61249.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/442508 | |
| dc.description.abstract | <strong>هدف:</strong> هدف از انجام این پژوهش تدوین و آزمون مدل رابطه بین سبکهای مقابلهای و خودناتوانسازی تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی تابآوری و امیدواری بود.<br /> <strong>روش: </strong>روش انجام این پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان کامیاران در سال تحصیلی 1397-1396 بود، که براساس قاعده مولر برای نمونه گیری در مدل های ساختاری، 330 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شد. از مقیاس های خودناتوان سازی تحصیلی، تاب آوری تحصیلی، پرسشنامه امیدواری اشنایدر و مقیاس راهبردهای مقابلهای لازاروس برای گردآوری دادهها استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحقیق نشان داد که اثر سبک های مقابله ای بر امیدواری و تاب آوری مثبت و معنی دار می باشد. همچنین اثر مستقیم سبک های مقابله ای بر خودناتوان سازی منفی و معنی دار می باشد. اثر تاب آوری بر خودناتوان سازی و امیدورای بر خودناتوان سازی منفی و معنی دار می باشد. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت منابع مقابله ای در کاهش خودناتوان سازی و افزایش موفقیت تحصیلی می باشد.<br /> <strong>کلید واژه ها: </strong>سبک های مقابله ای، خود ناتوان سازی تحصیلی، تاب آوری، امیدواری<strong>.</strong> | fa_IR |
| dc.format.extent | 955 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه کردستان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | تدریس پژوهی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.34785/J012.2019.596 | |
| dc.subject | راهبردهای مقابله ای | fa_IR |
| dc.subject | تاب آوری | fa_IR |
| dc.subject | امیدواری | fa_IR |
| dc.subject | خود ناتوان سازی تحصیلی | fa_IR |
| dc.title | تدوین و آزمون مدل خودناتوان سازی تحصیلی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، دانشگاه لرستان ،خرم آباد ،ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه لرستان،خرم آباد ،ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی ،دانشگاه لرستان ،خرم آباد،ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 213 | |
| dc.citation.epage | 226 | |