• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رویکرد اجتماعی به‌تربیت اخلاقی در اسلام با نو مفهوم‌پردازی مؤلّفه‌های دیدگاه دیویی، دورکیم و هابرماس

    (ندگان)پدیدآور
    قاسمی, مریمَشرفی, محمدرضاایروانی, شهینسجادی, سید مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    460.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مقاله در پی دست‌یابی به­روی­کردی اجتماعی در تربیت اخلاقی مبتنی بر دیدگاه اسلام است. به­دنبال این هدف، با روشی تحلیلی به­بررسی دیدگاه دیویی، دورکیم و هابرماس می‌پردازد و مؤلّفه‌های اجتماعی از هویّت انسان که، در ارتقایِ اخلاقی او مؤثر هستند را استنتاج کرده و با عنوان‌های ارتباط، حفظ و تعلّق به هویّت جمعی و گفت­وگو معرفی می‌کند. سپس با نقد تطبیقی میان سه دیدگاه مذکور و دیدگاه اسلام – که مبتنی بر آراء تفسیری علامه طباطبایی انتخاب شده- امکان استفاده از این مؤلّفه‌ها را بررسی کرده و سپس مفهوم‌پردازی جدیدی از این مؤلّفه‌ها را ارائه می‌دهد. مقاله با استنتاج قابلیت‌هایی مبتنی بر این مؤلّفه‌ها به روش تحلیلی فرا رونده، طرحی نو را در تربیت اخلاقی تبیین می‌کند. طبق این طرح لازم است برای تربیت اخلاقی، پرورش یازده قابلیت ارتباطی، پنج قابلیت مربوط به تعلق به هویّت جمعی و پنج قابلیت مربوط به گفت­وگو مورد توجّه کارگزاران تربیتی قرار گیرد.
    کلید واژگان
    تربیت اخلاقی
    روی‌کرد اجتماعی
    اسلام
    نومفهوم‌پردازی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-05-22
    1396-03-01
    سازمان پدید آورنده
    گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

    URI
    https://jphiloedu.ut.ac.ir/article_65109.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/44248

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب