رهبری برنامه درسی، راهکاری مؤثر در تغییر و اجرای پویای برنامه های درسی
(ندگان)پدیدآور
سلمانی, بابکملکی, حسنعباسپور, عباسحکیم زاده, رضوانامیرتیموری, محمد حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تشریح و شفافسازی رهبری برنامهدرسی به منظور ارائه دیدگاهها و راهبردهایی برای تسهیل اجرا پویای برنامههای درسی میباشد. روش: پژوهش حاضر به روش کیفی از نوع پژوهش فلسفی و با استفاده از روش تحلیل مفهومی انجام یافته است. حوزه مطالعاتی پژوهش شامل کتابها، پایان نامهها، مقالات، مجلات و پژوهشهای مرتبط با موضوع بود. به علت وسعت و کثرت منابع، برای نمونهگیری  از منابع چاپی و دیجیتالی (برخط) که مرتبط با بحث و در دسترس بود، استفاده گردید. در این پژوهش از فیش برداری جهت گردآوری اطلاعات از نمونه، بهره گرفته شد. روش تحلیل به شیوه تحلیل مفهوم، تفسیر مفهوم و استنتاج نظری بود. یافتهها: نتایج نشان داد از طریق تشریح و تحلیل مفهوم رهبری برنامهدرسی در چندین جنبه اصلی آن یعنی چیستی و ماهیت آن، قلمروهای کاری، نقشها و ویژگیهای رهبران برنامهدرسی، سبکها، سطوح، راهبردها و این که چه کسانی میتوانند این نقش را برعهده گیرند، میتوان تصویری روشن از آن ارائه نمود. هم چنین نتایج نشان داد به علت نیاز به اجرای بهینه برنامههای درسی جدید و کمتر نمودن فاصله برنامه درسی قصدشده و اجراشده، انجام پژوهشهای علمی بیشتر در این حوزه میتواند استلزامات علمی و بومی وسیعی را در اختیار تصمیمگیرندگان آموزشی قرار دهد
کلید واژگان
«اجرای برنامه درسی»«رهبری برنامه درسی»
«ابعاد»
«عناصر»
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی تهراناستاد دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار دانشگاه تهران
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی




