طراحی الگوی برنامهدرسی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران
(ندگان)پدیدآور
عقیلی, سید رمضانعلم الهدی, جمیلهفتحی واجارگاه, کوروشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامهدرسی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود.  روش: این پژوهش از نوع رویکرد پژوهشهای کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد کلاسیک انجام شد. جامعه آماری شامل معلمان و افراد متخصص و صاحبنظر در زمینه تربیت اخلاقی بودند که شیوه انتخاب آنها هدفمند از نوع گلولهبرفی بود. در مجموع با 22 نفر که شامل 10 معلم و 12متخصص تربیت اخلاقی بودند مصاحبه شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. داده-های حاصل از مصاحبه در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و نظری تحلیل شد و الگو مفهومی بر اساس ترسیم نسبت بین مقولات اصلی شکل گرفت. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که الگوی مفهومی برنامهدرسی تربیت اخلاقی در دو بعد چرایی و ضرورت تربیت اخلاقی و چگونگی برنامهدرسی تربیت اخلاقی و مشتمل بر مقولاتی مانند ضرورت و نیاز، رویکرد، اهداف، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری، نقش نیروی انسانی، ارزشیابی، مواد و منابع، مکان و زمان شکل میگیرد. مرکز ثقل یا مقوله محوری این الگو، رویکرد شایستگیمحور فراگیر آن است که بر اساس دو ویژگی اصلی آن یعنی توجه سازوار به ابعاد دانشی، بینشی و مهارتی و شمولیت قلمرویی آن به تمام زیست مدرسهای سایر عناصر برنامهدرسی را تحت تاثیر قرار داده است.
کلید واژگان
اخلاقتربیت اخلاقی
الگوی برنامهدرسی
دوره ابتدایی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهدرسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استاد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.




