• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی طبقه‌بندی علوم و دلالت‌های آن برای برنامه درسی

    (ندگان)پدیدآور
    دهقانی, مرضیهعرفان پور, محسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    351.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین نیازمند جاری شدن مبانی این تمدن در سامان تربیتی آن نظام است. برنامه درسی که تحقق اهداف کیفی این سامان تربیتی را برعهده‌دارد، بدون توجه به این مبانی و غایات، تربیت را نمی‌تواند، نظام بخشد یکی از مسائلی که ذیل مبانی معرفت‌شناختی این تمدن  بررسی می‌گردد، طبقه‌بندی علوم است. این تحقیق سعی در بررسی ماهیت طبقه‌بندی ازنظر فلسفه اسلامی و یافتن نتایج آن در برنامه درسی دارد. روش این تحقیق به‌صورت توصیفی –تحلیلی است که با نگاه تحلیلی –استنتاجی به آورده‌های این مطلب برای برنامه درسی اندیشیده است. لذا نخست به بررسی طبقه‌بندی علوم از منظرهای گوناگون پرداخته می‌شود. سپس ضمن معرفی برنامه درسی، به آثار طبقه‌بندی علوم در ماهیت رشته برنامه درسی و دلالت آن در عناصر هدف، محتوا و سازمان‌دهی آن و راهبردهای یاددهی-یادگیری، پرداخته می‌شود. در پایان، ضمن بحث و نتیجه‌گیری چنین استدلال می‌شود که در مطالعات مرتبط، باید فهم دقیق و سنجیده‌ای نسبت به موضوع طبقه‌بندی علوم حاصل شود. بدون توجه به این مطلب برنامه درسی فاقد نگاهی منسجم و هم آهنگ نسبت به علوم می‌گردد، درنتیجه تصویری از هستی که توسط این برنامه به مخاطب ارائه می‌شود، تصویر ناقص هست که هماهنگی حاکم بر فضای هستی را دارا نیست.
    کلید واژگان
    طبقه‌بندی علوم
    فلسفه اسلامی
    معرفت شناختی
    برنامه درسی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-05-22
    1396-03-01
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

    URI
    https://jphiloedu.ut.ac.ir/article_65107.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/44246

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب