| dc.contributor.author | عربی, احمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلطانی, اصغر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T22:01:11Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T22:01:12Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T22:01:11Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T22:01:12Z | |
| dc.date.issued | 2018-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-11-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-08-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عربی, احمد, سلطانی, اصغر. (1397). تبیین شیوه ها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب در برنامه درسی زبان آموزی دوره ابتدایی مناطق دوزبانه از دیدگاه معلمان. تدریس پژوهی, 6(1), 79-98. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-5686 | |
| dc.identifier.uri | http://trj.uok.ac.ir/article_60816.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/442445 | |
| dc.description.abstract | <strong>هدف</strong><strong>:</strong> هدف پژوهش تبیین ویژگیهای شیوه ها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب برنامه درسی زبان آموزی دوره ابتدایی در مناطق دوزبانه از دیدگاه معلمان استان چهارمحال و بختیاری بود.
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نظر نوع تحقیق، ترکیبی است. روایی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصان و کارشناسان بررسی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 93/0 برآورد شده است. جامعه آماری در بخش کمی، مشتمل بر 968 نفر از معلمان ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری در مناطق دوزبانه شهرستانهای شهرکرد، بِن، سامان و بخشهای بلداجی و جونقان بود و 275 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کیفی نیز نمونه آماری شامل 40 نفر از معلمان برتر استانی در دوره ابتدایی بود و از مصاحبه نیمهساختارمند برای گردآوری داده ها استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که معلمان در تبیین ویژگیهای شیوهها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب برنامهدرسی زبانآموزی دوره ابتدایی در مناطق دوزبانه، بیشترین اولویت را به روشهای پرسش و پاسخ، بحث گروهی و ایفای نقش و کمترین اولویت را به روشهای آموزش برنامهای میدهند. همچنین، کمبود رسانههای آموزشی و دیداری شنیداری و عدمتنوع در بهکارگیری شیوهها و فنون یاددهی و یادگیری، از مهمترین علل ضعف شیوهها و فنون یاددهی و یادگیری از دیدگاه معلمان بود. از سوی دیگر، بهرهمندی از نرمافزارهای آموزشی در تدریس و تدوین کتاب راهنمای تدریس بهعنوان مهمترین دلایل قوت شیوهها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب از دیدگاه معلمان بود. همچنین بین دیدگاه های معلمان از لحاظ متغیرهای جمعیتشناختی (جنس، مدرک تحصیلی و میزان سابقه) تفاوتی وجود نداشت. | fa_IR |
| dc.format.extent | 791 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه کردستان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | تدریس پژوهی | fa_IR |
| dc.subject | برنامه درسی | fa_IR |
| dc.subject | زبان آموزی | fa_IR |
| dc.subject | دوزبانگی | fa_IR |
| dc.subject | دوره ابتدایی | fa_IR |
| dc.title | تبیین شیوه ها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب در برنامه درسی زبان آموزی دوره ابتدایی مناطق دوزبانه از دیدگاه معلمان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دبیر آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری؛ ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار برنامهدرسی، بخش علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 79 | |
| dc.citation.epage | 98 | |