تبیین شیوه ها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب در برنامه درسی زبان آموزی دوره ابتدایی مناطق دوزبانه از دیدگاه معلمان
(ندگان)پدیدآور
عربی, احمدسلطانی, اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش تبیین ویژگیهای شیوه ها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب برنامه درسی زبان آموزی دوره ابتدایی در مناطق دوزبانه از دیدگاه معلمان استان چهارمحال و بختیاری بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر نوع تحقیق، ترکیبی است. روایی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصان و کارشناسان بررسی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 93/0 برآورد شده است. جامعه آماری در بخش کمی، مشتمل بر 968 نفر از معلمان ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری در مناطق دوزبانه شهرستانهای شهرکرد، بِن، سامان و بخشهای بلداجی و جونقان بود و 275 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کیفی نیز نمونه آماری شامل 40 نفر از معلمان برتر استانی در دوره ابتدایی بود و از مصاحبه نیمهساختارمند برای گردآوری داده ها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که معلمان در تبیین ویژگیهای شیوهها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب برنامهدرسی زبانآموزی دوره ابتدایی در مناطق دوزبانه، بیشترین اولویت را به روشهای پرسش و پاسخ، بحث گروهی و ایفای نقش و کمترین اولویت را به روشهای آموزش برنامهای میدهند. همچنین، کمبود رسانههای آموزشی و دیداری شنیداری و عدمتنوع در بهکارگیری شیوهها و فنون یاددهی و یادگیری، از مهمترین علل ضعف شیوهها و فنون یاددهی و یادگیری از دیدگاه معلمان بود. از سوی دیگر، بهرهمندی از نرمافزارهای آموزشی در تدریس و تدوین کتاب راهنمای تدریس بهعنوان مهمترین دلایل قوت شیوهها و فنون یاددهی و یادگیری مطلوب از دیدگاه معلمان بود. همچنین بین دیدگاه های معلمان از لحاظ متغیرهای جمعیتشناختی (جنس، مدرک تحصیلی و میزان سابقه) تفاوتی وجود نداشت.
کلید واژگان
برنامه درسیزبان آموزی
دوزبانگی
دوره ابتدایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دبیر آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری؛ ایراناستادیار برنامهدرسی، بخش علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران