مقایسه برنامه قصد شده، اجراشده و کسب شده درس کارورزی به منظور ارائه راهکار مناسب ( مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان استان کردستان)
(ندگان)پدیدآور
قادرمرزی, حبیب اللهعلی عسگری, مجیدمعروفی, یحییحسینی خواه, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف این پژوهش مقایسه برنامه درسی اجرا شده و کسبشده درس کارورزی و ارائه راهکار برای افزایش همخوانی و کاهش شکاف میان برنامههای دانشگاه فرهنگیان کردستان است.
روش: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلم راهنما و دانشجو معلمان رشتههای مختلف دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1395/1394 می باشد. با توجه به جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 284 نفر دانشجومعلم و معلم راهنما انتخاب و به کمک پرسشنامه محققساخته از نمونه موردنظر جمعآوری شد.
یافته ها: یافتههای این پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده وجود ندارد. همچنین برنامه اجرا شده و کسب شده باهم همخوانی نداشته و بین دو مرحله اجرا شده و کسب شده درس کارورزی بهصورت کلی و هیچ کدام از خردهمقیاسهای مراحل اجرا شده و کسب شده تفاوت معنادار وجود ندارد یعنی بین کلیه اهداف محتوایی و اجرایی در مرحله اجراشده و کسب شده درس کارورزی تفاوت چشمگیری وجود ندارد. اما با توجه به نتایج به مقدار 07/40 میان برنامه درسی قصد شده و اجرا شده شکاف و فاصله وجود دارد که تفاوتی بسیار معنادار و مهم است. و جا دارد اصلاحاتی در برنامه کارورزی مراکز تربیت معلم و افزایش اثربخشی آن صورت گیرد.
کلید واژگان
کارورزیبرنامه درسی اجرا شده
برنامه درسی قصدشده
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی خوارزمی، تهران، ایران؛دانشیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران؛
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا، همدان؛
استادیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.




