چالش های بهکارگیری یادگیری مشارکتی در تدریس دانشگاهی
(ندگان)پدیدآور
خاکباز, عظیمه ساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: تبیین چالشهای بهکارگیری رویکرد یادگیری مشارکتی در آموزش عالی انجام شده است. روش: این پژوهش یک مطالعهی طولی است که حدود دو سال بر روی تجربیات یک مدرس دانشگاهی انجام شده است.دادههای این پژوهش از طریق تأمل بر عمل و خودشرح حال نویسی مدرس و گفتگو با دانشجویانی که در کلاس مدرس حضور داشتند، در سه مقطع زمانی قبل، حین و بعد از عمل، جمعآوری و از طریق کدگزاری و مقولهبندی تحلیل شدند. تحلیل دادهها نشانگر پنج چالش اصلی در حوزههای تعادل بین محتوا و روش، تناقضات فضای دانشگاهی، دشواری ارزشیابی از یادگیری، افزایش وظایف مدرس و عدم حمایت و نقش دانشجوبود. یافتهها: نتایج این پژوهش میتواند روشن سازد در صورتیکه مدرسان دانشگاه بخواهند روش یادگیری مشارکتی را در تدریس خود بهکار بگیرند، میبایست خود را برای مواجهه با کدام چالشها آماده سازد. همچنین نتایج پژوهشگر به سیاستگذاران و برنامهریزان آموزش عالی نشان میدهد درصورتیکه بخواهند رویکرد مشارکتی را در آموزش عالی توسعه دهند، بهصورت عملی باید چه مسایلی را مورد حمایت قرار دهند.
کلید واژگان
یادگیری مشارکتیآموزش عالی
تدریس دانشگاهی
دانش پژوهی یاددهی- یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01




