• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تدریس پژوهی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تدریس پژوهی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی پدیدارشناسانة علل گرایش به تقلب تحصیلی و روش‌های تقلب تحصیلی از دیدگاه و تجربیات دانش‌آموزان متقلب

    (ندگان)پدیدآور
    شهبازیان خونیق, ارشفرید, ابوالفضلحبیبی کلیبر, رامین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    819.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر، تبیین دیدگاه و تجربیات دانش‌آموزان متقلب در خصوص علل گرایش به تقلب تحصیلی و روش‌های تقلب تحصیلی است. روش: مطالعه حاضر به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی تأویلی صورت گرفت. بدین منظور مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته از 32 دانش‌آموز پسر و دختر متقلب با مقاطع تحصیلی مختلف انجام شد که طی آن دانش‌آموزان متقلب تجربه‌های خود را در خصوص این پدیده بیان کردند. دو مضمون اصلی و بیست‌ویک زیر مضمون از یافته‌ها استخراج شدند که توانستند علت‌های تقلب تحصیلی را از دیدگاه دانش‌آموزان متقلب به تصویر بکشند.  یافته‌ها: مضامین حاصل از تحلیل عبارت‌اند از: 1- عامل‌های فردی و درونی: داشتن ضعف درسی، عدم اعتماد به دانسته‌ها، تحقیر نشدن پیش دوستان و نمره کم نگرفتن، لذت بردن از تقلب، احساس غرور و افتخار کردن بعد از تقلب، راهی آسان برای نمره گرفتن، بالا بردن نمره‌ها و سطح امتحان و .... .2- عامل‌های بیرونی و موقعیتی: سخت بودن تکالیف و دروس، تأثیر جو کلاس و همکلاسی‌ها، فشار والدین و ..... هم دانش‌آموزان دختر و هم دانش‌آموزان پسر بیشتر، علت‌های داشتن ضعف درسی، تقلب کردن دوستان و همکلاسی‌ها، تحقیر نشدن پیش دوستان و نمره کم نگرفتن، بالا بردن نمره‌ها و سطح امتحان، تأثیر جو کلاس و همکلاسی‌ها، سخت بودن تکالیف و دروس را عامل‌های تقلب مطرح کردند. بیشترین روش‌های مورداستفاده برای تقلب تحصیلی عوض کردن ورقه‌ها و روی دستمال‌کاغذی و کاغذ نوشتن، نگاه به ورقه بغل‌دستی، روی دست نوشتن و ذخیره کردن اطلاعات در ماشین‌حساب، گذاشتن کتاب زیر ورقه امتحانی بود.
    کلید واژگان
    تقلب تحصیلی
    پدیدارشناسی
    دیدگاه
    تجربیات
    دانش‌آموزان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-11-21
    1395-09-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
    استادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی اذربایجان، تبریز، ایران
    استادیار دانشگاه شهید مدنی اذربایجان، تبریز، ایران

    شاپا
    2476-5686
    URI
    http://trj.uok.ac.ir/article_45814.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/442398

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب