همگانی بودن حکم ذوقی زیباشناسی کانت و نسبت آن با اندیشه روشنگری
(ندگان)پدیدآور
ساعتچی, سید محمد مهدیضمیران, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مفهوم ذوق در داوری زیباشناسی دلالتهای روشنگرانه چندی دارد که یک مورد از آنها تأملبرانگیزتر از بقیه به نظر میرسد؛ همگانی بودن حکم ذوقی. ذوق اساساً امری نه خصوصی بلکه اجتماعی است. برخلاف دید امروزی ما به پدیده ذوق همچون موضوع شخصی که منجر به دید نسبی گرایانه در زیباشناسی میشود، ذوق برای کانت و زیباشناسی دوره روشنگری نهفقط به معنای امری ذهنی، بلکه مصداقی از غریزه اجتماعی بود که غالب فیلسوفان روشنگری آن را هسته جامعهپذیری قرار میدادند. چنانکه در فلسفه کانت میبینیم، زیباشناسی در تلقی جدید، ملاحظات پیرامون هارمونی و تناسب و زیبایی طبیعت و قواعد آن را از ساحت مباحث هنر و زیبایی بیرونی و عینی به حوزه ارتباطات جامعه انسانی منتقل میکند. کانت خود این تناسبات را به حوزه انسان و احکام او میبرد و آن را به طرز بدیعی نه موضوعی تجربی، بلکه مسئلهای فلسفی میسازد. از همین رو است که میتوان که موضوع استتیک نه بیان مفاهیم و تعاریفی پیرامون هنر بلکه بررسی حواس انسان در پیوند با دیگران است. مسئله آن درک منطق خاص احساسات و عواطف انسانها و چگونگی انتقالپذیری این احساسهاست. زیباشناسی در دوره روشنگری در ضمن بیانگر امید و آرزو برای وحدت جامعه انسانی است. جایی که در آن دیالکتیکی بین ذوق افراد و ذوق جمعی وجود دارد و نه یک فردیت به معنای جدایی از دیگران که بر ذوق حسی صرف تکیه داشته باشد.
کلید واژگان
ذوقکلی
روشنگری
اعتبار همگانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-02-191387-12-01
ناشر
دانشگاه هنرسازمان پدید آورنده
دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه تهران، شهر تهران، استان تهراناستادیار گروه آموزشی فلسفه هنر، دانشگاه ماساچوست آمریکا، شهر تهران، استان تهران




