دوره 1, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • تصویر جبرئیل (ع) در نگارگری ایران 

    حسینی راد, عبدالمجید؛ کفشچیان مقدم, اصغر؛ عبدی فرزانه پور, شاداب (دانشگاه هنر, 2009-02-19)
    نگارگری ایرانی دریچه‌ای است به‌سوی «عالم ملکوت» یا سرزمین آسمانی «هورقلیا» که پوشیده از انوار مقدس است و صور تشکیل‌دهنده این اقلیم نورانی، صورت‌های مثالی و لطیف و روحانی‌اند. ازاین‌رو، فرشتگان به‌عنوان حقایقی روحانی در این ...

  • بررسی رویکرد والتر بنیامین به هنر عامه در تقابل با تئودور آدورنو 

    کمالی, زهرا (دانشگاه هنر, 2009-02-19)
    مطالعه فلسفی در باب هنرهای عامه، در دهه‌های اخیر موردتوجه قرارگرفته است. هنرهای عامه‌ای چون عکاسی و سینما، تجربه هنری برای نخستین بار برای توده‌های وسیع ممکن ساخت و هنر را از تعلق به طبقه اجتماعی خاص رها کرد. والتربنیامین ...

  • بی‌وجه بودن تمایز مفهوم ابزار و نتیجه / هنر کاربردی و هنر زیبا در فلسفه هنر جان دیویی 

    شایگان فر, نادر (دانشگاه هنر, 2009-02-19)
    جان دیویی، فیلسوف پراگماتیست آمریکایی است که تحت تأثیر آموزش‌های هگلی دوران جوانی‌اش، بر فلسفه «کل گرایانه» تأکید داشت؛ فلسفه‌ای که در آن جهان به یک کل یکپارچه به نام طبیعت Nature تعویل می‌شود. او سعی کرد که مفهوم کل‌باورانه ...

  • همگانی بودن حکم ذوقی زیباشناسی کانت و نسبت آن با اندیشه روشنگری 

    ساعتچی, سید محمد مهدی؛ ضمیران, محمد (دانشگاه هنر, 2009-02-19)
    مفهوم ذوق در داوری زیباشناسی دلالت‌های روشنگرانه چندی دارد که یک مورد از آن‌ها تأمل‌برانگیزتر از بقیه به نظر می‌رسد؛ همگانی بودن حکم ذوقی. ذوق اساساً امری نه خصوصی بلکه اجتماعی است. برخلاف دید امروزی ما به پدیده ذوق همچون ...

  • شناسایی نقوش جوراب‌ها و دستکش‌های سنتی مازندران 

    پاکزاد, ناهید (دانشگاه هنر, 2009-02-19)
    استان مازندران دارای ده‌ها نگاره و نقش ارزشمند است که در دستبافت‌های سنتی این منطقه، به‌خصوص در جوراب‌ها و به شکل محدودتر در دستکش‌ها دیده می‌شود. برای شناسایی و بررسی هویت تصویری نقوش سنتی مازندران در طی یک تحقیق میدانی ...

  • بررسی فنی لایه چینی تزیینات طلاچسبان دوره صفوی در اصفهان 

    هلاکویی, پرویز؛ عابد اصفهانی, عباس؛ سامانیان, صمد؛ اصلانی, حسام (دانشگاه هنر, 2009-02-19)
    در این مقاله پس از مرو اجمالی واژه‌شناسی لایه چینی و تاریخ استفاده از تزئیینات برجسته طلاکاری شده در اروپا و ایران، تاریخ و فن اجرای این تزئینات در ابنیه دوره صفوی اصفهان با بررسی موردی نمونه‌هایی از عالی‌قاپو، چهل‌ستون و ...

  • «حال سرمدی»، تأویلی بر نگاره «خسرو و شیرین» 

    ناظری, افسانه (دانشگاه هنر, 2009-02-19)
    طرح مقوله جمع اضداد در عالم محسوس و تقارن حوادث و زمان‌های متوالی و پیاپی درآن‌واحد و به‌طور یکجا محال و غیرممکن است و لذا به نظر می‌رسد که نمایش هم‌زمان مراتب پیوسته و ویژگی ساختاری منحصربه‌فرد در نگاره‌های ایرانی و به‌طور ...