نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعمادی, سید مانیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T21:50:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T21:50:46Z
dc.date.available1399-07-30T21:50:46Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T21:50:46Z
dc.date.issued2012-01-21en_US
dc.date.issued1390-11-01fa_IR
dc.date.submitted2012-02-04en_US
dc.date.submitted1390-11-15fa_IR
dc.identifier.citationعمادی, سید مانی. (1390). تحلیل چند نگاره پهلوانی از منظر جهان‌نگری فتوَّتیه. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, 4(7), 19-37. doi: 10.30480/vaa.2012.655fa_IR
dc.identifier.issn2008-2649
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30480/vaa.2012.655
dc.identifier.urihttp://vaa.journal.art.ac.ir/article_655.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441880
dc.description.abstractاین مقاله به‌قصد دریافت و تشریح جهان‌نگری گروه‌های سهیم در خلق چند نگاره پهلوانی، به بررسی ساختاری نگاره‌هایی از ایران، هند، بخارا و عثمانی می‌پردازد. منظور از جهان‌نگری، آگاهی آرمانی گروهی از مردمان جامعه دانسته شده که به‌واسطهٔ آن، گروه در یکی از رسته‌های مشخص ِ اجتماعی قرار می‌گیرد. نوشتار، جهان‌نگری پنهان در نگاره‌ها را به همراه متنی از فتوّتنامهٔ سلطانی و حکایت گلستان (به‌عنوان مأخذ مصورسازی نگاره‌ها)، بخشی از آگاهی جمعی فتوّتیهٔ درباری معرفی می‌کند و مدعی است که نگاره از منظر طبقاتی و با رویکرد ساخت گرایانه به یکی از ساختارهای بصری پرتکرار در نگارگری ایرانی، می‌تواند پاسخگوی علت اقتباس‌های پی‌درپی<br /> از این نقاشی‌ها نیز باشد. درواقع، این آثار تقلید از موضوع و ساختارهایی‌اند که همخوان با جهان‌نگری منسجم ِ یک نگاره پهلوانی (ساختار بصری) با جهان‌نگری فتوتیهٔ درباری (ساختار اجتماعی) است. این نقاشی‌ها هیچ‌کدام به‌یک‌باره و مجزا از دیگر عرصه‌های جامعه به وجود نیامده و در سیر اقتباس‌های مکرر، به همراه دیگر آفرینش‌های فرهنگی، بارها و بارها آفریده و بازآفریده شده‌اند و درواقع، سازندگان آگاهی جمعی فتوتیهٔ درباری به شمار می‌آیند و نه صرفاً بازتاب‌دهندهٔ آنfa_IR
dc.format.extent1072
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه هنرfa_IR
dc.relation.ispartofنامه هنرهای تجسمی و کاربردیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30480/vaa.2012.655
dc.subjectفتوّتیهfa_IR
dc.subjectنگارگری ایرانیfa_IR
dc.subjectجامعه‌شناسی ساختگراfa_IR
dc.subjectنگاره‌های پهلوانیfa_IR
dc.subjectلوسین گلدمنfa_IR
dc.titleتحلیل چند نگاره پهلوانی از منظر جهان‌نگری فتوَّتیهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری پژوهش هنر، استان تهران، شهر تهرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue7
dc.citation.spage19
dc.citation.epage37


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد