دوره 4, شماره 7

 

ارسال های اخیر

  • مطالعات تطبیقی خط‌نگاری در قالی‌های دوران صفوی و قاجار 

    صباغ پور آرانی, طیبه (دانشگاه هنر, 2012-01-21)
    هنرمندان در عرصه قالی‌بافی از خط نوشته به‌عنوان عنصری تزئینی و ابزاری توانمند به‌منظور انتقال مفاهیم بهره گرفته‌اند. در این مقاله‌ها با بررسی خط نوشته‌های قالی‌ها در دو دوره مهم تاریخ قال بافی ایران – یعنی دوران صفوی و ...

  • بررسی نمونه‌ای از پارچه‌های دوره ایلخانی موجود در موزه مقدم دانشگاه تهران 

    مهجور, فیروز؛ علی نژاد اسبوئی, زهرا (دانشگاه هنر, 2012-01-21)
    در این مقاله، به بررسی نمونه‌ای از پارچه‌های موزه ایران (موزه مقدم دانشگاه تهران)، با روش‌های آزمایشگاهی و تطبیقی پرداخته‌شده است. هدف اصلی این پژوهش عبارت است از مطالعه، بررسی و شناخت نقش‌مایه‌ها، تکنیک بافت و شناسایی نوع ...

  • گرافیتی، رسانه‌ای غیررسمی 

    زارع هرفته, مرجان؛ شیخ مهدی, علی؛ افهمی, رضا (دانشگاه هنر, 2012-01-21)
    گرافیتی به‌حسب ظاهر نوعی نشانه‌گذاری هدفمند به دست انسان بر سطوح مختلف محیط شهری به شمار می‌آید و ازجمله مهم‌ترین اهداف آن ارتباط و پیام‌رسانی است. نخبه‌گرایان هنرهای تجسمی غالباً از گرافیتی به‌عنوان پدیده‌ای خرابکارانه ...

  • تأثیر عکاسی معماری بر نقاشی روی کاشی‌های نقش برجسته تالار اصلی کاخ گلستان 

    سامانیان, صمد؛ میرعزیزی, محمود؛ صادقپور فیروز آباد, ابوالفضل (دانشگاه هنر, 2012-01-21)
    در دوره قاجار که یکی از مهم‌ترین و پرفرازونشیب‌ترین دوران حکومتی در ایران است، نقاشی روی کاشی دچار تحولات گسترده‌ای شده است. بخشی از این تحولات که با ورود عکاسی به ایران آغاز می‌گردد، زمینه‌ای برای تأثیرپذیری از این هنر ...

  • زندگی و کارستان هنری میرزا محمدهادی 

    اژند, یعقوب (دانشگاه هنر, 2012-01-21)
    مهم‌ترین فرضیه‌ای که نگارنده را وادار به نگارش مقالهٔ حاضر کرد، این بود که میرزا محمدهادی، نقاش و مذهب سده دوازدهم هجری، برخلاف تصور برخی از هنرپژوهان که او را دو تن فرض کرده‌اند یک‌تن بیشتر نبوده و تنها در مقایسه با ...

  • تحلیل چند نگاره پهلوانی از منظر جهان‌نگری فتوَّتیه 

    عمادی, سید مانی (دانشگاه هنر, 2012-01-21)
    این مقاله به‌قصد دریافت و تشریح جهان‌نگری گروه‌های سهیم در خلق چند نگاره پهلوانی، به بررسی ساختاری نگاره‌هایی از ایران، هند، بخارا و عثمانی می‌پردازد. منظور از جهان‌نگری، آگاهی آرمانی گروهی از مردمان جامعه دانسته شده که ...

  • مرلو- پونتی و شکل واره تن 

    سبزکار, اسما؛ بنی اردلان, اسماعیل؛ سلطان کاشفی, جلال الدین (دانشگاه هنر, 2012-01-21)
    بدن به‌عنوان آنچه همواره با من است و خودِ من، از مهم‌ترین بحث‌های تاریخ فلسفه بوده و نگاه‌های متعددی را برتابیده است. موریس مرلو- پونتی فرانسوی که از فلاسفه معاصر پدیدارشناس و اصالت وجودی (اگزیستانسیال) است، نیز از قاعده ...