تحلیلی بر مسئله تعیّن ناقص در عرصه انتخاب میان نظریههای علم تجربی
(ندگان)پدیدآور
سجادی, سیدهدایتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسئله تعین ناقص، از مسائل مهم در فلسفه علم محسوب میشود که در حوزه انتخاب میان نظریههای هم ارز رخ مینماید. در این مقاله ضمن توصیف هم ارزی، از چهار جنبه منطقی، بینهای، نظری و تجربی، سه قرائت متفاوت – ضعیف، قوی و قویتر – از تعین ناقص بیان گردیده است. همچنین با فرض رخ دادن هر کدام از بیانهای تعین ناقص در عرصه انتخاب میان نظریههای علم تجربی، رویکردهای مناسبی را که در هر حالت بایستی برگرفته شود، مورد بررسی قرار گرفته است. مبتنی بر تاریخ علم و همچنین به شیوه مستدل، نشان داده شده است که در بیابانهای ضعیف و قوی تعین ناقص – که امکان رخداد آنها در وضعیت واقعی علم بیشتر است، میتوان با استناد به مزیتهایی همچون «ثمربخشی نظریه» به انتخاب یک نظریه از میان هم ارزهایش دست زد.
کلید واژگان
انتخاب نظریههم ارزی تجربی
تعیّن ناقص
ثمربخشی نظریه
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2006-09-231385-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریفشاپا
1735-32382476-6038




