مرور دوره 9, شماره 33 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
معنای دوم دونامیس (قوه) درکتاب نهم مابعدالطبیعه
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-03-21)"ارسطو" در Θ ( کتاب نهم مابعدالطبیعه ) دو معنای دونامیس (قوه ) را از هم متمایز میکند و میگوید معنای اول آن را با حرکت در ارتباط میداند .ارسطو از این معنای دونامیس ( قوه ) بهتفصیل بحث میکند، اما تصریح دارد که هدف اصلی ...
-
معیار تمایز معقولات سهگانه (تحلیل نقدهای استاد مطهری بر آرای صدرالمتألّهین و حاجی سبزواری)
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-03-21)مفاهیم کلی (معقولات) به سه دستة اولی، ثانی فلسفی و ثانی منطقی تقسیم میشوند. "صدرالمتألّهین"، انتزاع مفاهیمکلی از امور عینی و نیز نحوة وجود این مفاهیم در ذهن را ملاک تمایز معقولات قرار میدهد و "حاجیسبزواری"، معیار تمایز ...
-
مساهمت گادامر در فلسفة علومانسانی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-03-21)ماهیت فهم که دغدغة اصلی"گادامر" بود، لاجرم وی را بهسوی توجه فهم ویژه علومانسانی کرد. او هرچند در قول بهابتنای علومانسانی بر فهم همدلانة پدیدارها بهجای تبیین علی آنها (که معمول علومطبیعی است) پیرو "دیلتای" بود، اما برآن ...
-
نگاهی به تفاوت خیال و تخیّل در فتوحات مکیة ابنعربی
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-03-21)یکی از شاخههای مهم در مسائل فلسفی، مباحث انسانشناسی است که در آن بحث از قوای ادراکی ظاهری و باطنی آدمی از اهمیت ویژهای برخوردار است. «خیال» و «متخیله» نام دو قوۀ ادراکی باطنی در انسان هستند. جمهور حکماء، خیال را بهعنوان ...
-
صور پیشینی معرفت، آری یا نه؟
(دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-03-21)بعضی مفاهیم هستند که از طریق حس وارد ذهن نشدهاند، نظیر علت و معلول، جوهر و عرض، وجود و عدم، وحدت و کثرت، و وجوب و امکان و امتناع. فلاسفه بر سر این مفاهیم بحث بسیار و آرای متفاوت اظهار کردهاند. بعضی آنها را فطری دانستهاند. ...



