مرور دوره 6, شماره 21 بر اساس عنوان

  • تصویری از زندگی آرمانی در اندیشه رابرت م. آدامز 

    خزایی, زهرا (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2010-03-21)
    آدامز متفکری مسیحی است که سعی دارد به شیوه‌ای فلسفی، چارچوبی دینی برای اخلاق ارائه کند که به دلیل عدم ابتناء بر باورهای دین خاصی، با صور گوناگون اخلاق دینی سازگار باشد. در این چارچوب، الزامات اخلاقی بر مبنای باور به خداوند، ...

  • «ماهیت تکنولوژی» در فلسفة هیدگر 

    اسدی, محمدرضا؛ موسوس مهر, محد مهدی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2010-03-21)
    هیدگر از نخستین متفکرانى است که در تکنولوژى به بررسى شأن وجودى تکنولوژى، روح حاکم بر آن و نسبت آن با علم جدید و هنر پرداخت. در این مقاله سعی برآن است تا تصویر دقیق‌تری از «ماهیت تکنولوژی» در نزد هیدگر ارائه شود و ارزیابی ...

  • نقد سه استدلالِ گودلی در فلسفۀ ذهن 

    زارع پور, محمد صالح؛ حجتی, محمدعلی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2010-03-21)
    برخی فیلسوفان برای اثبات ناممکن بودن مدل کردن ذهن با ماشین از قضیۀ گودل و نتایج آن استفاده کرده‌اند. در فلسفۀ ذهن استدلالات مبتنی بر قضیۀ گودل را استدلالات گودلی می‌نامند. در این مقاله قصد داریم که سه استدلال گودلی را مورد ...

  • نقد و بررسی نظریة اعتمادگرایی فرایندی در «باور موجه چیست؟» 

    انصاری, عبدالله؛ پیکانی, جلال (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2010-03-21)
    آلوین گلدمن در مقالة «باور موجه چیست؟» به اختصار یکی از جنجالی‌ترین و در عین حال تأثیرگذارترین نظریه‌های توجیه – یعنی نظریة اعتمادگرایی فرایندی- را صورت‌بندی کرده است. در نوشتار حاضر ابتدا تلاش خواهد شد تا نظریة گلدمن در ...

  • هگل و مشکل معناداری زبان دین 

    پورحسن, قاسم (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2010-03-21)
    گرچه شهرت چنان است که مسئله معناداری زبان، گزاره‌ها و مدعیات دینی از دهه بیست سده بیستم مطرح گردید لیکن بررسی نزاع‌های متفکران و مکاتب الهیاتی و فلسفی نشان می‌دهد که این مناقشه یکی از موضوعات مهم و تأثیرگذار در تاریخ تأملات ...

  • کانت، آغازگر مابعدالطبیعه زمان 

    طاهریان, مهدی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2010-03-21)
    تصور غالب بر این است که کانت بحث زمان را فقط در حسیات استعلائی و در تحلیل استعلائی در بحث شاکله مطرح کرده است، ولی این تصور چندان درست نیست، حقیقت این است که سراسر فلسفه نقادی کانت به خصوص نقد عقل محض، بحث زمان است. در ...