مرور دوره 10, شماره 38 بر اساس عنوان

  • برهان صدّیقین به روایت حکیم صهبا و جایگاه آن در حکمت متعالیۀ صدرایی 

    ناجی اصفهانی, حامد (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2014-06-22)
    در پی تدوین آموزة «برهان صدیقین» و نگرش به ساحت واجب­الوجود از رهگذر وجود صرف که اولین­بار توسط "ابن سینا" پی­ریزی شد (شیرازی، 1378،ج6،ص27)، حکمای بزرگی بدین مهم پرداختند و تقریرهای گوناگونی از آن عرضه داشتند. ...

  • تصویر خدا در اندیشۀ دو حکیم مسلمان (ناصرخسرو و سنایی) 

    مجرد, مجتبی؛ رادمرد, عبداله (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2014-06-22)
    سیمای خداوند در هر فرهنگ و تمدنی به‌گونه‌ای خاص ترسیم شده‌است. این تصویر از خدا که زاییدۀ باورها و عقاید خاص یک مکتب یا اندیشه است به‌صورتی مستقیم در افکار و اعمال افراد و نیز ساخت ایدئولوژی و جهان‌بینی آنها تأثیر‌گذار ...

  • جایگاه «زمان» در نزد دهریون 

    صولتی چشمه ماهی, یحیی؛ کلباسی اشتری, حسین (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2014-06-22)
    «دهر» معّرب کلمۀ زمان و معادل روزگار است. اصطلاح دهریون در اواخر دوره­ی ساسانی، ازسوی اعراب مسلمان به پیروان آیین زروانیسم (Zorvanism)1 اطلاق شده‌است. این تفکر اعتقادی، کیشی انحرافی از دین زرتشتی بوده که با ...

  • روح «معنا» در تفکر ابن‌عربی 

    حاجی ربیع, مسعود؛ فنایی اشکوری, محمد (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2014-06-22)
    «معنا» در اندیشة "ابن‌عربی"، حقیقتی کلی و مشترک میان مراتب معنایی یک واژه است. هر واژه مراتبی را از معنا دارا است که به صورت حقیقی بر همة آنها صدق می‌کند. این حقیقت مشترک، روح واحد حاکم بر معانی یک واژه را شکل می‌دهد. ...

  • ملزومات و نتایج فلسفی صنعت تبلیغات در رسانه‌ها 

    منصوری, علیرضا (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2014-06-22)
    تصور قالبی از رسانه‌های جمعی این است که رسانه‌ها، ابزاری برای ارسالِ اخبار و توسعۀ ارتباطات هستند که کارکردشان اطلاع‌رسانی، سرگرمی و اشاعۀ کدهای اخلاقی برای مردم است. در این مقاله، عمدتاً با تکیه بر دیدگاه‌ها و رهیافت‌های ...