پیادهسازی راهبرد اشتغالی در توسعه فضای مجازی
(ندگان)پدیدآور
استاجی, علیجبل عاملی, فرخندهبرخورداری, سجادرسولی نژاد, احساننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توسعه اینترنت و فضای مجازی در سالهای اخیر، با سرعت بالایی اتفاق افتاده و زیرساختهای فنی آن تا حد زیادی تهیه و ارایه گردیده است. یکی از مشکلات اساسی در توسعه فناوری، جانشینی فناوری به جای نیروی کار است و فضای مجازی نیز از آن مستثنی نیست. از آن جهت که این جانشینی از یک سو میتواند به کاهش نرخ اشتغال و از سوی دیگر به توسعه کسب و کار و اشتغال منجر شود، بایستی بررسی نمود که آیا توسعه فضای مجازی به افزایش اشتغال منجر میشود و یا کاهش آن؟ آیا راهبردی اشتغالی در توسعه فضای مجازی را میتوان طراحی نمود که اولویت اول آن، توسعه اشتغال باشد؟ بایستی سیاستهایی اتخاذ شود که فقط توسعه مصرف و زیرساخت را مدنظر قرار نداده و برای بهرهمندی از فرصت افزایش اشتغال در عصر مجازی برنامهریزی کند. از این رو، ابتدا به تبیین اثرگذاری مثبت فضای مجازی بر اشتغال، با استفاده از شاخص ترکیبی فضای مجازی و مدل حداقل کردن هزینه در تابع تولید برای سالهای 1372 تا 1397 و بهرهگیری از روش ARDL پرداخته و به منظور تداوم و توسعه اثرات مثبت فضای مجازی بر اشتغال راهبردهای عمومی و راهبرد توسعه اشتغالی فضای مجازی ارایه میشود. نتایج نشان میدهد، فضای مجازی با ضریب 0.11 و از سال گذشته با ضریب 0.04 بر توسعه اشتغال اثر مثبت داشته و برای تداوم و توسعه این اثرگذاری، بایستی ابتدا به بهبود فضای کسب و کارهای مجازی و سنتی تکیه نمود و سپس توسعه فضای مجازی را با راهبردهای اشتغالی پیگیری کرد.
کلید واژگان
توسعه اشتغالاقتصاد اینترنتی
فضای مجازی
اقتصاد ایران
روش ARDL
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
پژوهشکده تحقیقات راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام مدیر مسئول: محسن رضایی میرقائد دانشیار دانشگاه امام حسین(ع) سردبیر: مهدی صادقی شاهدانی استاد دانشگاه امام صادق(ع) هیئت تحریریه: زهرا افشاری علی اصغر بانویی صادق بختیاری جمشید پژویان عادل پیغامی مسعود درخشان مهدی صادقی شاهدانی محمدعلی فلاحی اکبر کمیجانی محمدعلی متفکرآزاد محسن مهرآرا محمدباقر نوبخت محمد نوفرستیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تهراندانشیار دانشگاه تهران
هیئتعلمیدانشگاهتهران
دانشگاه تهران
شاپا
2252-05972588-6568




